Fire av ti vil ha bredbånd

38 prosent av befolkningen i de fire største byene har bestemt seg for å bestille bredbånd, viser en undersøkelse som Norsk Gallup har utført for bredbåndsselskapet NextGenTel.

Ifølge intervju-undersøkelsen Norsk Gallup Institutt utførte for bredbåndsleverandøren NextGenTel AS i april, svarer 38 prosent av de spurte (810 tilfeldig utvalgte personer over 15 år i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger) at de har bestemt seg for å bestille bredbånd nå.

I en tilsvarende undersøkelse i juni i fjor svarte 39 prosent at de hadde vurdert å bestille bredbånd.

Ifølge undersøkelsen ser bredbåndsetterspørselen til boliger ut til å ville øke kraftig i tiden som kommer: I aldergruppen 30 til 45 år sier 41 prosent at de kommer til å installere bredbånd. Hele 33 prosent av de over 60 år svarer det samme - en interessant trend sammenliknet med forrige undersøkelse, da 19 prosent av de spurte over 60 år svarte at de vurderte å bestille bredbånd.

- Når fire av ti spurte i storbyene sier de har bestemt seg for å bestille bredbånd, levner dette liten tvil at bredbåndsmarkedet har blitt et massemarked, sier prosjektleder Magne Rideng i Norsk Gallup i en pressemelding.

- Det fremgår av undersøkelsen at andelen kvinner som ønsker seg bredbånd øker kraftig. Dette er også en typisk indikator på et bredt marked, legger han til.

71 prosent av befolkningen i de fire største byene sier at de vet hva bredbånd er, ifølge undersøkelsen. Dette er en økning fra i fjor sommer da 56 prosent svarte bekreftende på det samme spørsmålet. Samtidig er andelen som verken kjenner til begrepet eller vet hva det betyr har sunket fra 16 prosent til 5 prosent.

76 prosent av husstandene i byene sa at de har Internett hjemme, mot 59 prosent i forrige undersøkelse. Blant dem som når har bestemt seg for å anskaffe bredbånd, er det en overvekt av personer som har Internett-tilkobling fra før.

Til toppen