Slik skal det se ut når foreslåtte fliser er rullet ut. (Bilde: Mozilla)
Her forklarer Mozilla hvordan de ivaretar personvernet. (Bilde: Mozilla)

nettlesere

Firefox skal se på webleser-historikken din

For å skreddersy annonser.

Det er ikke første gang Mozilla og Firefox eksperimenterer med nye metoder å bake inn annonser i nettopplevelsen på. 

I vinter satte selskapet i gang med et prosjekt der utvalgte annonser ville vises på startsiden til nettleseren, blant snarveiene til nylige faner. Annonsene skulle selvsagt merkes tydelig.

Les også: Nå får Firefox annonser.

Nå tar Mozilla strategien et skritt videre, og man kan kalle det for nokså kontroversielt. 

Den nye funksjonaliteten, kalt «suggested tiles» bruker nemlig brukernes nettleserhistorikk for å foreslå annonser. Teknologien skal gå gjennom hvilke nettsteder man har besøkt, og forsøke å analysere brukernes interesser på grunnlag av dette. Deretter skal det foreslås annonser som skal være relevante for vedkommende.

Personvern i fokus

Firefox forsikrer naturligvis at personvern skal ivaretas. Mozillas Darren Herman skriver i bloggen at ambisjonen er å vise at det går an å kombinere privatliv og personvern sammen med relevante annonser og foreslått innhold.

Her forklarer Mozilla hvordan de ivaretar personvernet.
Her forklarer Mozilla hvordan de ivaretar personvernet. Bilde: Mozilla
 

Det er flere begrensninger som legges inn: Forslagene må basere seg på minst fem nettadresser innenfor samme kategori, og selv om annonsørene kan foreslå hvilke nettadresser skal brukes, vil Mozilla fortsatt ha siste ord. 

Det loves også at ingen brukerprofiler skal opprettes og at ingen cookies eller andre sporeverktøy skal brukes. Alt teknologien skal gjøre er å se etter forhåndsbestemte URLer i historikken, og hvis disse stemmer med spesifikke emner som teknologi, underholdning, nyheter, spill eller litteratur, vil man få annonser basert på dette.

Les også: Mozilla tar i bruk omstridt DRM.

Man skal også kunne skru av foreslåtte fliser med to klikk på innstillingsmenyen. 

Likevel er det nokså oppsiktsvekkende at det er akkurat Mozilla, som i alle år har stått for åpenhet og personvern, som iverksetter et slikt initiativ. 

Funksjonaliteten vil åpnes for betatestere innen kort tid, og rulles ut til alle Firefox-brukere i løpet av sommeren. 

Til toppen