First Tuesday: - Vinnerne vil gå av med seieren

Før var ølen gratis. Kanapéer, vin og tidvis champagne også. Nå koster det 36 for en edruelig Munkholmer og 44 hvis man vil druknes i en hel halv pils. Men noe er blitt billigere siden First Tuesday samlingene startet for to år siden. Blant andre SOL, Din Side, Active ISP og Tinde.

Til gjengjeld er de ikke bare litt billigere. De er mye billigere. SOL alene har gått fra en topp på 165 kroner aksjen til 3,80 pr i dag. SOL er dermed medlem i den langt fra eksklusive 95 prosent-klubben, med sitt kursfall på ikke mindre enn 97,6 prosent over de siste 12 måneder.

I panelet
Erik Schwabe nevnte i forbifarten på gårsdagens jubileum navn som Xcelera, e-toys, Framtidsfabrikken, Enitel og Stepstone som smertefulle minner om dot-com bransjens døgnfluesvermeri. Smertende lommebøker blandet med optimistisk fremtidssyn var da også hovedtemaet for panelet.

P>First Tuesday har imidlertid vokst. Antallet medlemmer var 100 på denne tiden i 1999. Nå er det 5.000.

Men hva har de lært?

Bernhard Steen fra DinSide AS har lært at man kan få for mye penger.

Til First Tuesday fortalte han hvordan gründerne ved hjelp av noe sånt som 16 millioner kroner kom på banen med Din Side. Markedet begynte så å gi signaler om at dette var verdt 100 millioner kroner. Så kom det en telefon fra QXL i England som ville kjøpe en del av tjenesten, nemlig Din Side Auksjon, for 170 millioner kroner.

- På toppen av alt ringte eBay senere og sa jeg var dum som solgte auksjonen så billig. Den var minst verdt to milliarder kroner, sa Steen.

- Vi forsøkte å drive "business as usual", men når et lite firma plutselig sitter med 100 millioner kroner på bok kan det faktisk virke ødeleggende. Og denne overfloden av penger var nok noe som virket ødeleggende på hele bransjen, og som har gjort at det som i fjor var verdt milliarder dømmes nord og ned i dag.

Gunnar Stavrum, som offentlig er erklært persona non grata av sine egne ansatte i TV 2 Interaktiv har erfart sin sjef Kåre Valebrokks sannhet om at "journalister er slike som kommer inn på slagmarken og begynner å skyte de sårede". Han maner til en smule forsiktig optimisme og litt mer langsiktig perspektiv: - For noen år siden lagde jeg forretningsplanen for Finansavisen. Det ble dømt nord og ned. I fjor hadde de et overskudd på 25 millioner. Det sies at Bergens Tidende og Bergens Arbeiderblad for 50 år siden hadde omtrent samme ståsted, men det som gjorde at BT rykket i fra var at de begynte å fly aviser til Voss - en svært kostbar galskap den gangen.

Geir Normannseth, gründer av tinde AS (tidligere Eiendomsnett), konstaterer at hans eget prosjekt var og er fundert på å ta velprøvde forretningsmodeller på nett, men at det er tøft å slåss på mange fronter. Selskapet har foruten å etablere seg i flere land, hatt rubrikkjegerne fra Schibsted i strupen fra første dag. I tillegg opplevde man at konkurrenter dumpet eiendomsannonser gratis ut på nett i de ulike markedene, i håpefull forventning til bannerannonsens velsignelser.

Rolf Larsen, som startet Active ISP i 1998, og som tok selskapet inn i 15 land i løpet av en firemånedersperiode, oppsummerte sine erfaringer med et utsagn av Jaglandske dimensjoner:

- I dagens marked ser vi at det er vinnerne som vil gå av med seieren.

digi.no sier seg enig med sistnevnte taler, og ønsker First Tuesday lykke til med nye tirsdager i årene fremover.
Til toppen