Flash-fantastene samles til fest i New York

Så er det klart for den femte Flash-konferansen der menigheten kommer sammen for å høre på hverandre og kåre de beste flashsidene på nettet. digitoday.no får daglige rapporter fra konferansen fra tre nordmenn som jobber i et Oslo-basert webdesignbyrå.

Flashforward-konferansen arrangeres for femte gang denne uken. Over tre dager skal foredragsholdere fra hele verden risse opp fremtiden for Flash og kåre de beste flashsidene på nettet.

Kunstnere, businessfolk og datanerder vil bli underholdt og utfordret i det som har blitt en årlig festival for Macromedias webverktøy. Årets utgave av konferansen tilbyr 50 ulike foredrag som dekker alt fra avansert koding og integrasjon med XML, til fortellerkunst og dokumentarer på nettet.

Visjonære designere som Joshua Davis og Yugo Nakamura er to av 60 likesinnede som skal demonstrere fleksibiliteten i Flash.

Foredragsholderene skal også kåre nettets beste flasharbeider på Flash Film festival onsdag den 11. juli. Dette er en slags Oscar-utdeling for Flash tilhengerne og avholdes i historiske "Hammerstein Ballroom i Manhattan Opera House". Over 60 nominerte nettsteder innen kategorier som design, kunst og e-commerce, skal kjempe om de 12 utmerkelsene.

Flashforward2001 sponses av produsenten Macromedia og en rekke nettsteder som tilbyr ressurser til flashutviklere. Siden programmet ble lansert har det opplevd en enorm popularitet og etter hvert har det dannet seg et stort nettverk som eksperimenterer med flashformatet på nettet.

Norge har selv en bidragsyter i Jarle Dahl Bergersen som driver Flashmagazine.com, et nettsted med flash-relaterte reportasjer.

Et Oslo-basert web-designbyrå, som spesialiserer seg på Flash, er også på plass i New York denne uken.

Tre representanter fra EMU vil sende daglige rapporter og bilder fra både konferansen og Flash Film Festival til digitoday.no. For anledningen har de også satt opp en hjemmeside der de legger ut nyheter og reportasjer.

De siste årene har flere høyt profilerte og kjente personer og selskap tatt i bruk flash-teknologien. Både Madonna, Nike og National Geographic er eksempler på dette, men fremdeles har ingen store nettaviser kastet seg på bølgen.

Plug-in problematikken og kritikere som Jakob Nielsen (som hevder at "Flash is 99% bad"), sørger for det."

Til toppen