Flere aktører snuser på Freetrax

Restene av det norske nettselskapet Freetrax skal selges. Det er flere store medie-, musikk- og telekomaktører ute og snuser på boet.

- Det er mange som snakker om å plukke det opp, ja bekrefter David Gjester, som inntil 14 mai iår var markedsdirektør i plateselskapet Freetrax.

Det var datoen det nettbaserte plateselskapet måtte kaste inn håndkleet, etter nesten to års drift.

Ifølge Gjester driver de forskjellige aktørene og byr innbyrdes over det som er igjen i selskapet. Det skal være snakk om fem forskjellige aktører innen media, telekom og musikkbransjen, men Gjester vil ikke avsløre hvem det er snakk om.

Bobestyrer for Freetrax er Thomas Steen Brandi i advokatfirmaet Selmer. Han har brukt tiden siden 18. mai på å finne aktiva i selskapet som kan selges.

- Det er hovedsaklig en artistkatalog med bandinfo og noen tusen låter, en ganske stor kundedatabase med informasjon, samt den teknologiske plattformen som kan selges. Vi har vært i kontakt med flere interessenter, sier han til digitoday.no.

Freetrax AS er morselskap og eneeier til Freetrax AB i Sverige, Freetrax AS i Danmark og Freetrax LLC i USA, så det er et omfangsrikt bo og mye å greie ut.

Steen Brandi vil heller ikke ut med hvem det er som snuser på selskapet, men avslører at det er både norske og utenlandske selskaper på markedet.

- Noen er interessert i artistbasen, og noen vil ha kundeprofilene. Det er også en interessent som kikker på forretningsmodellen og teknologien.

Ellers i musikkbransjen har det vært mange tilfeller av at nettselskaper er blitt kjøpt opp av mer etablerte aktører.
Men det er ikke musikkbransjen som er mest interessert i Freetrax, ifølge Steen Brandi.


- Det er noen mindre selskaper som er interessert i å kjøpe artistdatabasen. Ellers er det store telekom-aktører og internettselskaper som har henvendt seg til oss.

Flere norske plateselskaper har konkrete planer om å lansere løsninger for nedlasting av musikk før året er omme.

Til toppen