Flere artister skyr iTunes

Apples nettbutikk selger låter for milliarder, men plateselskapene tjener mer på albumsalg.

Musikksalget i nettbutikken iTunes har vært en enorm suksess for Apple, som har lykkes mer enn noen andre med salg av musikkfiler på internett.

Nettbutikken som er sterkt koblet til selskapets musikkavspillere iPod og iPhone har solgt over fem milliarder låter siden den ble åpnet for fem år siden.

En stor del av inntektene fra salget av nedlastbare musikkfiler går til platebransjen, men likevel velger stadig flere plateselskaper å skygge unna iTunes. Grunnen de oppgir er at salget av singler i nettbutikken i enkelte tilfeller står i veien for større omsetning.

Albumet «Rock'n Roll Jesus» fra artisten Kid Rock ble ikke lagt ut på iTunes, men solgte likevel 1,7 millioner i USA siden utgivelsen i fjor. Salget av albumet har økt i 19 av de siste 22 ukene, ifølge analyseselskapet Nielsen SoundScan. Albumet er nå på tredjeplass på den viktige Billboard 200-listen, som viser landets mest solgte skiver.

Som en følge av dette valgte Atlantic Records i forrige uke å trekke et album fra R&B-artisten Estelle fra iTunes, skriver Wall Street Journal. Det skjer samtidig som en av sangene fra albumet gikk inn blant de ti mest solgte låtene i Apples nettbutikk.

Den amerikanske avisen forteller at platebransjen er lite fornøyd med taktikken iTunes kjører, som forhindrer dem fra å selge kun hele album. Med få unntak krever nemlig butikken at låtene også selges enkeltvis.

Enkelte artister ser albumene deres som hele verk, og ønsker ikke at de deles opp. Utgiverne deres tror samtidig at de kan tjene mer på å selge hele skriver enn på enkeltsangene.

En talsmann fra plateselskapet Warner Music Group uttaler at fjerning av album fra iTunes er del av en bred strategi for digital utgivelse av musikk. Strategien er ifølge vedkommende «skreddersydd den enkelte artist og deres tilhengerskare, for å kunne optimalisere inntjening og sørge for artistenes utvikling på lengre sikt».

Amerikanske forbrukere lastet ned 844 millioner individuelle låter fra nettbutikker i fjor, ifølge Nielsen SoundScan. Samtidig ble det bare solgt 50 millioner digitale album. 90 prosent av det digitale musikksalget i USA selges ifølge WSJ gjennom Apples iTunes-butikk.

    Les også:

Til toppen