Flere betaler for gratis Slate

Da Microsofts Slate gjenåpnet det meste av nettmagasinet, trodde de naturlig nok at mange tusen betalende abonnenter ville falle fra. Utviklingen viser seg å være motsatt.

Microsoft lot nemlig noe av det politiske og kulturelle nettmagasinet ligge igjen bak porten og kalte de lukkede tjenestene for premium services. Disse inkluderer blant annet et lukrativt arkiv med det klingende navnet "The Compost" som har vært bygd på siden sommeren 1996. Og en daglig e-post med klipp og kommentarer fra amerikanske aviser.

Ifølge publisher Scott Moore har åpningen av Slate, som skjedde i midten av februar, ført til 32 prosent vekst i trafikken i forrige måned. Et sted mellom 25.000 og 30.000 abonnenter betaler i dag nærmere 20 amerikanske dollar årlig for det som er igjen av betaltjenesten.

Inter@ctive Week Online skriver at dette er noe over det nivået Slate lå på, da de bestemte seg for å åpne magasinet ved begynnelsen av året. Hele tjenesten skal i dag ha rundt 40.000 unike brukere som er inne daglig. Og tallet øker stadig, med større sjanser for at Slate kan bli et suksessrikt annonsebasert nettzine.

Microsoft har planer om å ta med innholdet i bladet over på TV og kabelkanalen MSNBC. Men synergiopplegget, der en trykt utgave av onlinemagasinet skulle trykkes i stort opplag, er omtrent lagt på is. I dag er det kun et par hundre eksemplarer som overføres til papir.

- Dette er ikke noe vi planlegger å gjøre noe særlig med. Kostnadene er fryktelig høye, sier Scott Moore til Inter@ctive Week Online.

Moore ble ansatt rundt årskiftet for å få fart på produktet. Tidligere jobbet han i Microsofts online-reisebyrå Expedia.

Til toppen