Flere handler over nett - men for mindre

Nye tall fra TradeDoubler viser en kraftig vekst i internett-handel, men vi er blitt mer forsiktig.

Internett er blitt en akseptert salgskanal, viser nye tall fra TradeDoubler. Men samtidig som stadig flere handler på nett, er det mindre summer som det blir handlet for.

Tracker rapporten for oktober viser en salgsøkning på 31 prosent fra september til oktober. Salgsverdien økte derimot bare med 3 prosent hvilket står i kontrast til økningen på 15 prosent i samme periode i fjor.

Tallene viser at julehandelen med andre ord er i full gang, men forbrukerne bruker pengene mer forsiktig enn tidligere.

Forbrukerelektronikk, telekommunikasjon og underholdningssektoren fikk en vekst på henholdsvis 18, 7 og 6 prosent. Salg innen reisebransjen fikk en uventet opptur på 7 prosent, noe som kan skyldes et skred av reisebestillinger for jul og nyttår.

En ny TradeDoubler undersøkelse, som vil bli publisert senere denne måned, viser at den største andelen av europeiske konsumenter ikke kommer til å øke summen de bruker på julehandel i år.

TradeDoubler som ble grunnlagt i 1999, er en europeisk leverandør med statistisk rapport over salg og trender på Internett.

Rapporten er basert på alle TradeDoublers overvåkningsprogrammer i europeiske nettverk.

Riktignok har fri frakt slått an i år, men det er flere grep som annonsører ikke har råd til å overse om de skal få fullt utbytte av mulighetene som Internett tilbyr som salgskanal, mener TradeDoubler.

Tracker rapporten for oktober viser at transaksjonene i finanssektoren falt med 3 prosent i oktober.

Til toppen