Flere kameratelefoner enn vanlige digitale kameraer

Verden over er det i første halvår solgt flere kameratelefoner enn vanlige digitale kameraer.

Analyseselskapet Strategy Analytics har nettopp offentliggjort en rapport kalt Camera Phones Outsell Digital Still Cameras in H1 2003 and Beyond. Det dreier seg om en samling prognoser for markedet for kombinerte mobiltelefoner og digitale kameraer, der tittelen oppsummerer hovedpoenget fra første halvårs markedsundersøkelse.

Rapporten anslår det globale salget av kameratelefoner i første halvår i år til 25 millioner enheter, en kraftig økning fra 4 millioner enheter i samme periode i fjor. Salget av vanlige digitale kameraer i første halvår i år var 20 millioner enheter, dobbelt så mange som i samme periode i fjor.

De ledende leverandørene er av kameratelefoner er NEC, Matsushita (Panasonic) og Nokia. NEC og Matsushita har begge solgt 3,7 millioner enheter, og har 14,9 prosent av verdensmarkedet. Nokia har solgt 3,5 millioner enheter, og har 14,1 prosent av markedet.

En viktig årsak til den raske veksten i salget av kameratelefoner er at teleoperatørene subsidier apparatene mot bindingstider for abonnementer, i håp om å tjene penger på å formidle MMS og relaterte tjenester. Det er ikke lett å si hvorvidt denne markedstaktikken har lykkes eller ikke. I Japan anslår NTT DoCoMo at den typiske kameratelefonbruker sendte fire bilder over mobilnettet i juli i år. Analytikerne i Smith Barney-avdelingen til Citigroup mener det tilsvarende tallet i Vest-Europa var fem bilder.

Strategy Analytics-rapporten tror markedet for kameratelefoner vil gjennomgå en rivende utvikling de kommende årene, og vokse til 49 milliarder dollar i 2008. Den teknologiske utviklingen vil være preget av en "pixel-krig", slik at en normal oppløsning i 2008 vil være 5 millioner bildepunkter. I hele 2003 vil det selges 65 millioner kameratelefoner, spår rapporten, med størst vekst i Japan og Korea.

Til toppen