Flere kan gjøre butikk på SMS

Kreasoft tilbyr en rimelig løsning for småbedrifter som vil bruke SMS som salgs- og servicekanal.

Det ble i 2004 sendt 3,7 milliarder SMS i Norge. Dette er en økning på en halv milliard i forhold til 2003, og veksten ser ut til å fortsette i 2005.

Dette har fått mange til å sperre opp øynene for kommersielle muligheter. Lovverket er laget for å sikre mot misbruk og uønsket reklame, men åpner for alle former for servicemeldinger.

digi.no fortalte i forrige uke om Findexa som har tilbudt et titalls bedriftskunder en SMS-løsning til 20.000 kroner som kan bli den neste store hit i salgskanalen.

    Les også:

Nå melder Mo i Rana-selskapet Kreasoft om en tilsvarende løsning som koster 340 kroner per bruker per måned.

Kreasoft tilbyr webbaserte CRM-system og følte det var naturlig å integrere et SMS-verktøy i løsningen.

– I tillegg til stor økning innen bruk av SMS til servicemeldinger, ser vi nå at SMS i kombinasjon med webteknologi åpner for produkter mot nye bransjer, sier daglig leder Rolf-Ørjan Høgset i Kreasoft til digi.no.

I forrige uke gikk Trøndelag Lakksenter over fra et papirbasert logistikksystem, til Kreasofts Web- og SMS-baserte logistikkstyring.

Trøndelag Lakksenter gjør lakkeringsoppdrag for bilverksteder i Trøndelag. Når et bilverksted får inn en bil som skal til lakkering, legger de inn oppdragsordre via web, og transportøren får hentemelding med bilnummer og adresse som SMS.

Bilverkstedene følger så ordren via weben, og når bilen er ferdig lakkert bestilles transportøren på nytt automatisk via SMS, og bilen fraktes tilbake til bilverkstedet og kunden.

– Vårt mål er at alle norske småbedrifter (som utgjør 96 prosent av næringslivet i Norge) skal få tilgang til like kraftige verktøy som de store bedriftene, og dermed sikre konkurransekraften, sier Høgset.

Blant Kreasofts store kunder er optiker-kjeder og bok- og kontorkjedene. Disse sender typiske servicemeldinger som «Husk time hos optikeren i dag klokken 12:00» eller «Bøkene du bestilte er kommet». Også mange bilverksteder står på kundelisten og sender for eksempel «Bilen er ferdig».

Høgset forteller også om kunder som benytter SMS innboks, der det sendes SMS fra en mobiltelefon og inn i CRM-systemet. Dette benyttes både til ordrebekreftelser og konkurranser.

Høgset mener media fremstiller altfor ofte SMS negativt, med fokus på bedrifter som misbruker SMS for å distribuere reklame.

– Slike servicemeldinger oppfattes som god kundeservice av mottaker, spesielt i bransjer der slik service er uventet, for eksempel en bokhandler som forteller at bestilte skolebøker er kommet eller posten som forteller at en pakke er ankommet, forteller Høgset.

Informasjonsmeldinger til mottakere som har bedt om informasjon er også populært. Blant kundene er også Rana kommunale kino som informerer de filminteresserte om nye filmer som kommer. Kreasoft har også kunder innen restaurant og uteliv, som informerer om fotballkveld på puben eller andre aktiviteter til «eksklusive gjenganger» som får stå på VIP-listen.

Til toppen