Flere kjøper Android enn iPhone

En ny undersøkelse fra Nielsen viser det samme som Canalys.

Analyseselskapet Nielsen har publisert en undersøkelse av det amerikanske markedet for avanserte mobiltelefoner («smart phones») i andre kvartal i år.

I likhet med den globale undersøkelsen til Canalys, som digi.no omtalte i går, stadfester Nielsen at Android danker ut Apple iPhone i USA.

Metoden til Nielsen er en annen: Deres undersøkelse tar for seg hvilke plattformer mobilabonnentene i USA faktisk bruker, mens Canalys ser på plattformene til nye mobiltelefoner som abonnentene kjøper.

Funnene i Nielsens undersøkelse framstilles i to grafer. Den første viser endringene i bruken av mobilplattformer siden andre kvartal 2009. Den andre viser mobilplattformene i de nyeste mobiltelefonene, det vil si dem abonnentene har kjøpt i løpet av de siste seks månedene.

Den siste grafen viser tydelig hvordan Android vokser blant nyinnkjøpte mobiltelefoner på bekostning av RIM, iPhone og Windows Mobile, der kurvene peker nedover.

I andre kvartal har Android en andel på 27 prosent, mot 33 prosent for RIM, 23 prosent for iPhone og 11 prosent for Windows. For et år siden hadde Android en andel på 4 prosent.

iPhone opplevde en topp i fjerde kvartal i fjor, men er nå tilbake der den var for et år siden, det vil si 23 prosent. Både RIM og Windows synker jevnt, fra henholdsvis 45 prosent til 33 prosent, og 20 prosent til 11 prosent.

    Les også:

Til toppen