Smartmobilsalget i første og andre kvartal av 2010. Leveransetallene er oppgitt i antallet millioner leverte enheter. (Bilde: iSuppli)

Flere kjøper Android- og Symbian-mobil

Mens Apples iPhone tok et hvileskjær i andre kvartal.

Analyseselskapet iSuppli kom i går med salgstall for det globale smartmobilmarkedet i andre kvartal i år. Dette er en marked som er i betydelig vekst, og det ble omsatt 4,6 millioner flere smartmobiler i andre kvartal enn i første kvartal. Dette er en vekst på 8,2 prosent.

Det er første og fremst de store leverandørene som tjener mest på det voksende markedet. Blant de åtte største leverandørene, er det kun Apple som ikke ikke opplevde noen vekst i salget.

Mange mener at Nokia sliter, men ifølge de nye tallene øker selskapet sin markedsandel en anelse. Dessuten øker selskapet leveransene av smartmobiler med over 11 prosent. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at Nokias andeler i smartmobilmarkedet har blitt kraftig redusert de siste årene.

Størst prosentvis vekst opplever HTC, som i en periode har fokusert sterkt på å tilby Android-baserte mobiler. Antallet solgte HTC-mobiler økte i periode med 63,1 prosent. Samsung, som også tilbyr populære Android-modeller, solgte 55,6 prosent flere mobiler i andre kvartal enn i første kvartal.

De to selskapenes markedsandeler var i andre kvartal på henholdsvis 8,0 og 4,6 prosent. Den samlede markedsandelen er likevel lavere enn markedetsandelen til Apple, til tross for at denne går noe ned – fra 15,7 til 13,9 prosent.

Smartmobilsalget i første og andre kvartal av 2010. Leveransetallene er oppgitt i antallet millioner leverte enheter.
Smartmobilsalget i første og andre kvartal av 2010. Leveransetallene er oppgitt i antallet millioner leverte enheter. Bilde: iSuppli

– Alle merkevarer som legger innsats i å designet smartmobiler basert på Googles mobil-operativsystem, rir på Android-bølgen, sier Tina Teng, senioranalytiker for trådløs kommunikasjon hos iSuppli, i en pressemelding.

– Fra den spektakulære veksten til HTC og Samsung, til den stødige framgangen til Motorola, er Android den «hemmelige ingrediensen» for smartmobilvekst for mange selskaper i 2010, sier Teng.

iSuppli mener at Samsungs eget smartmobiloperativsystem, ikke ser ut til å vekke særlig interesse i markedet.

Det poengteres også at Motorola har opplevd vekst i fem sammenhengende kvartaler, etter at selskapet valgte å satse alt på Android.

Alt tyder dog på at nedgangen i salget av iPhone – 8,4 millioner enheter i andre kvartal mot 8,8 millioner enheter i første kvartak, skyldes at kundene har ventet på lanseringen av iPhone 4G, som skjedde i slutten av juni, i stedet for å kjøpe en utgående modell. Dermed kan man forvente at salgstallene for tredje kvartal vil være langt mer imponerende.

Et selskap som opplever sterk vekst i smartmobilsalget, uten at Android har bidratt stort, er at Sharp. Selskapet solgte 48,7 prosent flere smartmobiler i årets andre kvartal enn i det første. Ifølge iSuppli skyldes dette første og fremst økt salg i Japan. Sharp har først nylig begynt å satse på Android.

Til toppen