Flere kunder men fortsatt knallrødt hos Sense

Mobilutfordreren Sense doblet tapet fra første til andre halvår i fjor og endte med et resultat på minus 125,2 millioner kroner av en omsetning på 192 millioner kroner. Nå vil selskapet eksportere til Danmark.

I en børsmelding fra Sense heter det at omsetningsveksten fra tredje til fjerde kvartal økte med 28 prosent, men dette berger likevel ikke selskapet unna et tap året sett under ett på 125,2 millioner kroner.

Det betyr at tapene i selskapet økte fra første halvår til andre halvår 2000, fra henholdsvis 44,7 millioner kroner i første halvår til 80,5 millioner kroner i andre halvår.

Trøsten er at omsetningen økte i prosent med mer enn tapene fra henholdsvis 53,2 millioner kroner første halvår til 138,8 millioner kroner andre halvår. I 1999 tapte Sense 12,6 millioner kroner etter en omsetning på 3,3 millioner kroner.

- Vi har lagt bak oss et år med etablering av mobilvirksomhet i både Norge og Sverige. Selskpapet er nå godt posisjonert for videre vekst innenfor mobil og ikke minst mobilt Internett i 2001 sier administrerende direktør i Sense Communications International, Nadir Nalbant.

Ekstraordinære avskrivninger er på 44,5 millioner kroner ved endringer i selskapets internettplattform, kostnader ved etablering i Sverige og nedskrivning av goodwill for datterselskapet Internett Telehandel AS.

Sense har 134.957 mobilkunder, de fleste i Norge og med abonnementstilknytning. På sin Internettjeneste sitter Sense med 167.287 registrerte brukere i Norge ved årsskiftet.

Selskapet vil nå øke fokus på Sverige og starte etablering i Danmark.

Til toppen