Flere leser generelle nett-nyheter

Profilen på den jevne nyhetskonsument på Internett er i ferd med å endre seg fra den avanserte IT-bruker, typisk en mann med høyere utdanning og høy inntekt, til gjennomsnitts-publikummeren, viser en undersøkelse utført av Pew Research Center.

Det mest universelle av alle emner - været - er nå det mest populære området for amerikanere som søker etter nyheter på Internett, viser en undersøkelse som ble offentliggjort torsdag.

Dette skjer idet brukere av online-nyheter vokser raskt, og idet nettpublikummets smak er i ferd med å utvides fra nisjeorienterte interesseområder til mer generelle emner.

Som været.

Ifølge Associated Press (AP) er ikke den avanserte IT-brukeren lenger representativ for den typiske nyhetskonsumenten på Internett. Hittil har godt betalte menn med høyere utdanning - presumptivt innen IT - vært de som primært har foretrukket å lese nyheter på Internett. Nå leses online-nyheter av en stadig mindre homogen gruppe - du kan si at den typiske nettnyttleseren ikke lenger kan kalles typisk.

Pew Research Centers landsdekkende telefonundersøkelse omfatter 3184 voksne amerikanere (USA) og ble foretatt i november 1998. Undersøkelsen konkluderer med at prosentandelen av amerikanere som bruker Internett som en kilde til lokale nyheter, i stadig økende grad foretrekker nyheter fra underholdningsverdenen og værdata.

- Mer generelle nyheter, som underholdning og meldinger om været, vokser langt raskere i popularitet blant Internett-brukerne enn mer nisjeorienterte, politiske, tekniske og internasjonale nyheter, heter det i Pew-undersøkelsen.

Den generelle Internett-bruken i USA tar seg også kraftig opp. Undersøkelsen viser at 41 prosent av landets voksne i dag benytter Internett, og interessen for værmeldinger er aller størst. I 1996 var 23 prosent av USAs voksne befolkning jevnlige Internett-brukere, men da var teknologinyheter mest populært.

Blant de som leser nyheter på Internett svarte 64 prosent at de søker etter værinformasjon online - mot 47 prosent i tilsvarende undersøkelse i 1996. Bruk av Internett til å lese lokale nyheter økte fra 27 prosent i 1996 til 42 prosent i undersøkelsen fra november 1998.

Pew-undersøkelsen bekrefter ellers resultater fra andre internasjonale målinger om at det nå er flere kvinner enn menn som er nykommere på nettet. Av de som sa at de tok i bruk Internett i 1998 var 52 prosent kvinner, 48 prosent menn. Middelaldrende av begge kjønn og med middels høy inntekt er i økende grad også nybrukere av nettet, - det er også personer med lavere utdanning. Blant nykommerne på Internett sier 40 prosent at de ikke har høyere utdanning, og 23 prosent oppgir at de har en samlet årsinntekt i husstanden på under 230.000 kroner (30.000 dollar).

Likevel, USAs 74 millioner Internett-brukere er generelt yngre, bedre utdannet og mer velstående enn befolkningen forøvrig, konkluderer Pew-undersøkelsen, som indikerer at 80 prosent av nettbrukerne er under 50 år (til sammenlikning er 63 prosent av USAs befolkning som sådan under 50 år) og 39 prosent av nettbrukerne har høyere utdanning (22 prosent har mist college-utdanning i nasjonen forøvrig).

Ifølge APs omtale av Pew-rapporten øker den generelle bruken av online-nyheter betydelig. Mens bare fire prosent av USAs befolkning i 1995 leste nyheter på Internett minst én gang i uka, var det tilsvarende tallet i november 1998 mellom 15 og 26 prosent. Blant Internett-brukerne sier 37 prosent at de leser nyheter på nett minst én gang i uka, en annen tredel sier de gjør det sjeldnere enn én gang i uka, mens 30 prosent sier de aldri leser nyheter online.

De som leser nyheter på nett oppgir tre hovedgrunner til at de gjør det: For å få informasjon de ikke finner andre steder, av bekvemmelighetshensyn og fordi de kan søke etter bestemte typer nyheter.

- At flere får sine nyheter fra Internett kan bety at færre får sine nyheter fra fjernsyn, heter det i undersøkelsen, som imidlertid slår fast at de som bruker Internett mye ikke leser aviser sjeldnere eller hører mindre på radio enn de som ikke bruker Internett.

Nettbrukerne som har deltatt i undersøkelsen sier videre at de oppfatter nyheter på Internett som minst like presise som i andre mediekanaler. 44 prosent sier endog at de synes nyhetene på Internett gir et mer presist bilde av verden enn det dagsavisene eller etermediene gir.

Andre konklusjoner i Pew-undersøkelsen:

  • Sending og mottak av elektronisk post er den mest populære aktiviteten online. 35 prosent av alle voksne bruker nå e-post, opp fra 19 prosent i 1996.
  • E-post brukes mer og mer til personlig kommunikasjon. I 1995 sa 31 prosent at e-post kun var et arbeidsredskap. I 1998 sa 12 prosent det samme. Blant e-post-brukerne sier 88 prosent at de nå bruker elektronisk post både til personlig og profesjonell kommunikasjon, eller bare til personlig kommunikasjon.
  • Handel på nett er på kraftig vei oppover. Mens bare åtte prosent av nettbrukerne i 1995 uttalte at de hadde forsøkt å handle på nettet, sa hele 32 prosent i ukene før jul 1998 at de hadde handlet på Internett.
Til toppen