Flere nettannonser neste år

Interessen blant amerikanske selskap for å annonserer på nett falt i fjor med syv prosent. En rapport fra Association of National Advertisers (ANA) tyder imidlertid på at denne trenden vil snu.

For høye priser, dårlig utbytte og upålitelige målemetoder er årsaken til at salget av Internettannonser i USA har sunket drastisk. Det viser en rapport fra Association of National Advertisers (ANA), skriver Berlingske Tidende.

Antallet amerikanske firmaer som annonserer på nett har falt med syv prosent, fra 68 prosent til 61 prosent av de spurte bedriftene i undersøkelsen.

Det er tredje år ANA har utarbeidet en større undersøkelse av websider og nettannonser, og mens et økende antall amerikanske selskaper har fått egen hjemmeside, gikk det i 1998 nedover med nett-annonseringen.

Robin Webster, som har skrevet rapporten, sier ifølge Berlingske Tidende likevel at amerikanske selskaper ikke kan sies å være skeptiske til Internett. Det at så mange amerikanske selskaper har fått egne hjemmesider blir ofte starten på at de utvikler en markedsføringsstrategi på Internett.

Webster ser heller ingen grunn til bekymring for de som lever av nettannonser. Rapporten indikerer at annonsemengden på Internett vil stige igjen til neste år, og da særlig hvis annonseselgerne kan imøtekomme kravet om bedre målingssystemer.

Til toppen