UPC Norge er markedsleder på kabel-TV markedet i Norge med sine 320.000 kunder, mot Telenor Avidis kundemasse på 280.000. Alfanett vil for UPC Norge bety en styrking av markedslederrollen, mens om Telenor Avidi blir kjøper vil selskapet kunne matche UPCs størrelse. I tillegg vil det styrke selskapets posisjon på Østlandet hvor UPC Norge nå er den dominerende aktøren.
Alfanett tilbyr i dag flere tjenester i tillegg til bare TV-stasjoner. Blant annet har selskapet 700 Internett-kunder, og vil senere i vår introdusere digital-TV på nettet.
Administrerende direktør i Alfanett, Erling Dyrhaug Andersen, sier til Aftenposten at det i nedslagsfeltet til Alfanetts kunder finnes en overvekt av folk med høy inntekt og høy utdanning, noe som burde gjøre kundene spesielt attraktive. I følge styreleder, Finn Wichstrøm, skal Alfanett selges fordi kommunen ikke har kompetanse til å bringe selskapet videre.
Et salg skal også sørge for de nødvendige investeringene. I år vil eierne investere vel 20 millioner kroner, det samme som i fjor og i tillegg planlegges det nyinvesteringer for ytterligere 30 millioner kroner for å gi nettet nødvendig oppgradering.
Alfanett har bedt vel 20 ulike aktører innenfor det europeiske kabel-TV markedet om å legge inn bud på selskapet i løpet av torsdag denne uka.