Flere oppsigelser i DinSide

Nettavisen DinSide.no sier opp tre ansatte - en selger og to journalister - på grunn av salgssvikt. I tillegg har markedssjefen sagt opp. - Vi ville selvfølgelig vært dette foruten, men det er ingen vei utenom - vi må kutte kostnader, sier publisher Bernhard Steen til digi.no.

Selv om forbrukertjenesten DinSide AS må kunne karakteriseres som en lesersuksess, har selskapet foreløpig ikke vært noen gullkantet investering for eierselskapet Scandinavia Online AS.

DinSide AS ble solgt til Scandinavia Online AS sommeren 2000, og i det første halve driftsåret som en del av SOL-familien, endte DinSide med et driftsresultat på minus 15,8 millioner kroner.

Utover i 2001 har verken konjunkturer eller annonsemarkedet spilt på lag med innholdsaktørene på nett, og det er en virkelighet som heller ikke DinSide slipper uberørt unna.

I mars i år satte SOL bremsene på for alvor; kostnadsutviklingen i DinSide måtte snus. Fire ansatte i tre stillinger ble da sagt opp i det SOL-direktør Kristin Skogen Lund omtalte som "kostnadskontrolltiltak".

Nå tas sparekniven frem på nytt: To journalister (en i bilredaksjonen og en dataskribent) samt en selger ble tirsdag sagt opp i nettavisen. I tillegg har markedssjefen sagt opp på eget initiativ, bekrefter publisher Bernhard Steen i DinSide overfor digi.no .


- Dette er selvfølgelig ikke noen ønskesituasjon for noen av partene, men det er et grep vi uansett må ta, sier Steen og legger til at nedbemanningen "tar høyde for at markedet blir enda tøffere utover høsten enn det det har vært til nå".

Til tross for nedadgående konjunkturer og tilløp til panikk i finansmarkedene, ser likevel Steen lys i tunnelen.

- Du må huske på at det er én ting som har endret seg den siste måneden, og det er at annonsørene nå endelig får demonstrert at Internett er en uovertruffen mediekanal. Det er til dels fenomenal respons på de nye, store plakatene som endel nettaviser nå kjører, og det må også mediebyråene snart få med seg, sier DinSide-gründeren.

- Hva med alternative inntektsmodeller?

- Vår styreformann (Kristin Skogen Lund, red.anm.) sitter i Innholdsnett-gruppen, så vi følger jo interessert med på hva som skjer på den fronten. Samtidig er det slik at mange snakker om brukerbetaling for innhold på nett, men faktum er jo at brukerne allerede betaler i dyre dommer for det innholdet de får, sier Steen som slett ikke har mistet troen på at det går an å leve godt som nettavis ene og alene på annonseinntekter:

Det er dessuten på tide å avlive noen myter, mener han:

- Det er nesten ingen aviser og tidsskrifter som ikke lever av annonser, selv om mange gjerne vil påstå noe annet, sier Steen og lar det skinne gjennom at det samme bør være en gangbar inntektsmodell også på Internett.

Bernhard Steen vil av hensyn til konkurrentene ikke kommentere hvor mye DinSide har nedjustert sine budsjetter med i forhold til ambisjonene ved inngangen av året, og røper heller ingen tall om selskapets finansielle stilling. Men skal en dømme etter tidligere signaler fra konsernsjef Birger Steen i Scandinavia Online, har eierselskapet fortsatt stor tro på DinSide:

- Vi eier hele DinSide, og det vil ikke være aktuelt å slå selskapet konkurs. Sånn sett støtter vi allerede dagens drift i og med at de alt går med underskudd, sa Birger Steen til digi.no i vinter.

Til toppen