BEDRIFTSTEKNOLOGI

Flere råd for å drive IT-sjefen fra vettet

Det sitter mange frustrerte IT-sjefer rundt i Norge som har sendt inn sine "slagere". Her en leserenes oppfølger til "Slik driver du IT-sjefen fra vettet.

28. sep. 2000 - 07:42

digitoday brakte tidligere denne uken våre lesere en liste over 18 råd for hvordan du driver IT-sjefen fra vettet som sirkulerer på Internett. Les saken her: Slik driver du IT-sjefen fra vettet

Vi ba samtidig våre leser om å bidra med flere råd, noe mange har gjort. Her er de beste:

Når du finner en IT-person i telefonsamtale med banken eller legen sin, sitt uinvitert på en side av skrivebordet hans og kikk ham i øynene til han legger på.

Når du møter en IT-person på supermarkedet på en lørdags ettermiddag, still et spørsmål som har med datamaskinen på jobben å gjøre. Vi kaster gjerne bort vår fritid på deg.

Ta med din personlige datamaskin for å få reparert den på jobben. Legg igjen dokumentasjonen hjemme. Vi finner alle innstillingene og driverne et annet sted.

Gi beng i policyen om installasjon av egne programmer, og installer alt du kommer over av shareware. Får du spørsmål om dette fra IT-avdelingen, benekt enhver kjennskap til disse programmene.

Når du må bytte fargepatron i en skriver, ring support. Bytte av patron er en ekstremt komplisert affære, og Hewlett-Packard anbefaler at det skal bare gjøres av en ingeniør med en mastergrad i atomfysikk.

Når du ikke kan finne en person i telefon-oversikten, ring IT-support. En av våre bigeskjefter er å pugge slik informasjon utenat.

Når du må dirke opp et gammelt arkivskap, ring IT-support. Vi bare elsker å bryte oss inn i ting.

Når noe er galt med din datamaskin, be en annen å ringe IT-support. Vi stortrives med utfordringen det er å prate med en tredjepart som ikke vet noe om problemet i det hele tatt.

Når du mottar en epost med et vedlegg på på 30 MB, send den videre til alle du kjenner. Det er alltid masse plass på serveren til slikt.

Ikke engang tenk på å sende store utskriftsjobber i flere små. Det kunne hende at noen andre vil kunne klare å få klemt inne et lite notat som ødelegger sorteringen i sidene dine.

Ikke bry deg med å si ifra til oss når du flytter datamaskiner selv. Maskin-navnene som vi har gitt dem er bare en kosmetisk forskjønnelse.

Det er helt greit at du bare leverer skjermen til oss når det er PC-en vi ber om. Det er utrolig hva vi finner ut ved å få vite hvilken skjerm du har.

Når du får tilbake en ny PC, spør om det er siste versjon av Internett som er installert på PC-en.

Når du forklarer et problem til en IT-person, så sørg for å få med setningen: "Jeg har ikke gjort noe siden sist det virket".

Videresend all mail som ligner på en morsomhet -- til alle! Spesielt de som inneholder store vedlegg. Ikke bruk nettverksdiskene. Om du mister dokumenter, så er det alikevel IT-avdelingens skyld.

Hvis du ringer support og får spørsmål om hva du har gjort - benekt alt. Du har under ingen omstendigheter rørt noe på maskinen din. Det er helt vanlig at maskiner sletter Windowskatalogen av seg selv.

Når du ringer før 08.00 eller etter 16.00 og vi ikke tar telefonen, legg igjen en skåldende melding om dårlig service. Vi har tross alt betalt for å være på kontoret 24 timer 365 dager i året. Vær frekk, vi fortjener det når vi forlater kontoret uten grunn.

Forlang at alle problem skal løses innen 2 minutter. Din tid har tross alt øverste prioritet i firmaet og vi har aldri noe viktig fore uansett.

For brukere i ledelsen: Klag høyt når dataen begynner å gå tregt. Det har ingen sammenheng med de investeringene du nektet IT-avdelingen, det er bare vi som er inkompetente.

Ringer og forteller at de kommer ikke inn på nettet da de selv vet at de har skrevet feil passord og trykket cancel.

Når vi forteller deg hvordan ting skal gjøres, så trenger du ikke bry deg om det etterpå. Vi sier det bare for å kødde med deg. Hvis en IT-person forteller deg at du gjør en feil, så er det bare å nekte. Hvis det funker når han viser deg, så er det bare fordi han har gjort en endring i mellomtiden. Denne endringen setter han selvfølgelig tilbake før han går.

Bare føl deg fri til å si ting som "Jeg har ikke noe peiling den derre datadritten". Vi har ikke noe imot å høre at ekspertområde vårt blir referert til som dritt.

Når en tekniker fra bedriftens IT-avdelingen kommer for å reparere datamaskinen din, sørg for at alle i din avdeling fra før av har gjort seg opp hver sin mening om hva som er galt, slik at teknikeren får hjelp til å komme i gang. Hva er vel bedre enn et bredt utvalg av teorier?

Når en tekniker fra bedriftens IT-avdeling reparerer en datamaskin, sørg for at alle i avdelingen står og ser på og kommenterer underveis. Det er jo fort gjort å glemme hva som er galt, og det er alltid mange gode tips å få.

Når en tekniker fra bedriftens IT-avdeling reparerer en datamaskin, få alle i avdelingen til å stelle seg i kø, og med 30 sekunders mellomrom går hver og en bort etter tur og spør: "er du ferdig snart?"

Her er en liste med tips til IT-sjefer som ønsker å ta igjen litt mot alle dumme spørsmål:

Få brukere som ringer og klager/spør til å gjennomføre en mengde 'ping' og 'tracert' kommandoer, og få ham/henne til å lese opp resultatene over telefonen - uansett hva de har spurt om. Mumle "ahh" av og til.

Ha alltid en egen 'sort bok' som inneholder dagens unnskyldning til hvorfor ting ikke funker. Gjerne i kalender form.

Når sjefen sjekker om du arbeider, sørg for å skape masse unødvendig nettverktrafikk, sett deg ned med et eller annet avslappende, og rop/hyl litt i ny og ne. Dette vil gi deg en fin lønnsøkning.

Når telefonen ringer på support, send den tilbake til sentralbordet (spesielt hvis det er 15-30 minutters ventetid), for å fjerne de største-masekoppene.

Når sjefen sender et brev han vil at du sjekke for tekniske feil, bruk et program som legger til tilfeldige tegn/tall i dokumentet. Insister senere på at det er du som har originalen.

Sett tilfeldige begrensninger i den lokale brannmuren.

Innfør påloggings-IDer og passord som er lange samlinger av tilfeldig valgte bokstaver og tall.

Legg til en irriterende link i proxy-serveren slik at alle som surfer på webben får en reklame for et selskap din bror eier.

Innfør "we-love-our-system-operator"-dag. Skriv ønskeliste til den dagen.

Ta tilfeldige ferier når du vet at systemet er i en kritisk periode. Da er du mer ønsket når du kommer tilbake.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.