Flere sikrer seg brede Internett-patenter

DoubleClick er et av flere amerikanske IT-selskap som har sikret seg patenter på teknikk som allerede er i bruk på Internett.

En rekke store amerikanske selskaper sikrer seg patenter på hvordan Internett virker - selv om de ikke alltid krever inn lisensavgifter. Så sent som 7. september i år fikk DoubleClick en patent for Internett-annonser, skriver tidsskriftet New Scientist.

For den jevne norske leser er kanskje ikke DoubleClick et veldig kjent selskap, men dets løsninger ligger i bakgrunnen og driver mye av annonsevirksomhet for en rekke store og små Internett-foretak. Selskapet både selger annonser og har avanserte datasystemer som posjonerer ut og måler nettannonser. Etter et oppkjøp av sin hovedkonkurrent NetGravity, er selskapet blitt svært dominerende i markedet.

Patentet DoubleClick har fått godkjent heter "Metode for levering, målretting og måling av annonser over nettverk". Dermed har selskapet - i hvert fall på papiret - fått rettighetene til et metode som både de selv, flere konkurrenter og kanskje alle Internett-steder som målretter annonser bruker.
Her kan du lese detaljene i Doubleclicks patentbeskrivelse.


Dermed kan DoubleCick i teorien kreve lisensavgifter, men så langt ser det ikke ut som selskapet planlegger en slik juridisk og PR-messig spissrotgang. For det viser seg at det er vanskelig å nå frem i rettssystemet med slike krav. For DoubleClick er ikke det første selskapet i USA som har skaffet seg et patent på en generell metode som brukes av mange.

Men enkelte prøver seg. Her i Norge avslørte digi.no at Krisitiansands-selskapet Bellboy har fått godkjent et patent som beskriver en generell metode for handel over Internett. Bellboy vil forsøke å kreve lisensavgifter fra store og små Internett-aktører i hele Europa, påstår selskapet.

Tidligere saker om Bellboy-patentet
Nordmann har patent på netthandel - sitter på potensiell gullgruve
Bransjen rister på hodet over Internett-patent
Tar opp kampen mot Internett-patent
Norske bedrifter går glipp av store inntekter på grunn av patentslurv
DoubleClick og Bellboy er forøvrig ikke alene om å søke og få godkjent patenter på metoder som er i vanlig bruk på Internett. Et selskap som heter Intermind har fått godkjent et patent på agenter, noe selskapet hevder vil gi dem store inntekter fremover, skriver New Scientist.


Men mange av de største IT-selskapene, blant dem IBM, Lucent (tidligere Bell Labs) og Microsoft, sitter på en rekke generelle metodepatenter de ikke krever avgifter for. Blant annet har Microsoft et patent på bruk av stylesheets på Internett og Bell Labs har et patent på overlappende vinduer, noe blant annet Mac- og Windows-bruker daglig benytter på sine datasystemer.

Den beste forklaringen på hvorfor selskapene skaffer seg slike patenter er trolig frykten for selv å bli saksøkt. Selv om det koster store summer å søke om patenter, tar trolig selskapene kostnaden for å sikre seg at de ikke blir saksøkt av noen andre senere. Juridiske prosesser i USA er både dyrt og tar lang tid, og er noe som binder opp mye oppmerksomhet hos ledelsen.

Til toppen