Flere tjenester og brukere av elektronisk ID

Nær en halv million nordmenn har elektronisk ID-kort, og anledningene til å bruke det blir stadig flere.

Digitale signaturkort er under utrulling. Med Posten og Norsk Tipping som eiere, har Buypass hele 2,1 millioner potensielle kunder.

Administrerende direktør Gunnar Lindstøl i Buypass opplyser til digi.no at antall kunder nå har passert 170 000. Innen ett år skal alle de 2,1 millioner tippekunder være utstyrt med elektronisk ID-kort.

Prislappen er 60 kroner, og kortene er tilgjengelig hos Norsk Tippings kommisjonærer og på nett. Buypass elektroniske ID kan brukes mot Internett, mobiltelefon, digital-tv, automater og butikkterminaler.

Rundt 300 000 kunder av Sparebank1-gruppen og Terra-gruppen har også mottatt slike digitale signaturer, og utrullingen fortsetter.

Men for mange andre kunder kan det ta lenger tid. DnB Nor, som har en million nettbankkunder, vil ikke være klar med bank-ID før neste høst.

Nå venter Lindstøl på at nye brukertjenester skal utvikles.

Buypass vil også tilby tjenester inn mot bedriftsmarkedet med sikring av tilgang til elektronisk innhold og nettverk. Buypass har blant annet utviklet en løsning for å kryptere e-post.

Blant de offentlige tjenester er det Altinn, som er portalen for innrapportering av offentlige dokumenter, som er mest brukt. Altinn omfatter 12 etater, hvorav Brønnøysund-registeret, Skatteetaten, Statens Lånekasse og Rikstrygdeverket.

ID-tjenester benyttes blant annet for levering av helseopplysninger til Rikstrygdeverket, signering av gjeldsbrev i Lånekassen og elektronisk innrapportering via Altinn.

Lindstøl er spent på hva slags brukertjenester sikkerhetsportalen og MinSide-portalen i framtiden vil utvikle. Han har også store forventninger til ulike ID-tjenester de private aktører vil tilby sine kunder for sikker elektronisk identifisering og signering.

digi.no har allerede omtalt Advokatoppgjør som har skrevet en avtale med Buypass om bruk av e-signatur til budgivning og oppgjør.

I tillegg vil nettbutikken Komplett tilby forbrukerfinansiering i fjerde kvartal. Heretter skal man kunne kjøpe dyre produkter som flatskjerm-TV-er og bærbare PC-er på avbetaling.

Komplett vil kjøre mest mulig papirløst, og vil bruke de samme systemene for å autentisere og «underskrive» avtaler som borgerportalen Minside gjennom Buypass.

Dermed vil kunder som har mottatt digital ID fra Buypass, etter hvert også kunne benytte seg av Kompletts kredittløsning.

Lindstøl ser et stort potensial framover. I dag har Buypass rundt halvannen millioner ID-transaksjoner per måned. Hver transaksjon belastes med fra en til tre kroner.

For Norsk Tipping betyr smartkortet en enklere premieutbetaling, mer personlige tjenester og flere bruksområder. Det nye spillerkortet har en levetid på tre år.

Til toppen