Flere velger Nokia og Sony Ericsson

Til tross for en ekstrem vekst i salget, blir mulighetene for små og ny mobil-produsenter stadig verre.

Gartner har sluppet tall for mobilsalget i fjerde kvartal og 2006 som viser at de store aktørene spiser nye markedsandeler fra alle de små. I et marked med høye utviklingskostnader og prispress, regjererer skalafordelene.

For hele 2006 endte Nokia opp med en markedsandel på 34,8 prosent, Motorola 21,2, Samsung 11,8, Sony Ericsson 7,4 prosent og LG 6,3 prosent.

Men tallene for fjerde kvartal viser flere endringer. Det ble solgt 294 millioner mobiler i fjerde kvartal, et løft på 20 prosent fra samme kvartal i 2005. Og Nokia stjal markedsandeler i fjerde kvartal ette at selskapet stakk av med 36,2 prosent av det globale salget. Også Sony Ericsson stjeler markedsandeler - i fjerde kvartal tok selskapet 9 prosent av salget.

I løpet acv 2006 ble det solgt 991 millioner mobiler, hvorav 3G-modeller utgjorde 85 millioner, 15 millioner mindre enn Gartner hadde spådd. I Asia økte mobilsalget i løpet av 2006 med hele 46 prosent.

Til toppen