Nye tall fra Gartner Dataquest viser at AMD spiser markedsandeler i høyt tempo. Det er særlig privatkunder som betaler selv som velger AMDs prisgunstige prosessorer. Det ser ikke ut til at bedriftskundene i like stor grad har oppdaget at AMD stort sett er raskere enn Intel.
I vest-europa står det nå en AMD-prosessor i nesten halvparten (49 prosent) av alle nye hjemme-PC-er. Dette er mer enn dobling fra i fjor, da AMD hadde en markedsandel på hjemme-PC-er på 25 prosent.
I USA har selskapet klatret opp med en markedsandel fra 17 til 27 prosent for hjemme-PC-er. Men i USA har AMD rasert Intels salg til småbedrifter og staten. Her har AMD nå 40 og 33 prosent av salget.
Og AMDs salgsutvikling vil neppe stoppe med det første. Selskapet lanserte i går en ny oppgradering. Selskapet kaller sin nye brikke for MP 1900+, noe som gir et svært konservativt anslag for en sammenligning med en Pentium 4 1,9 Ghz. AMD-brikken kjører egentlig med en fart på 1,6 Ghz og vil når den kommer i salg bare koste 319 dollar.
Intel og AMD opplever lysere tider
Her er AMDs fremtidsplaner
AMDs nye Athlon XP 1900+ trår til for kontor og spill
Også AMD kutter prisene
PC-er fra Intel blir billigere, men ikke nok
Kupp-priser på nye AMD-baserte PC-er
Mange bransjeanalytikere trodde AMD ikke ville lykkes med sin navnestrategi og at kundene ville sammenligne rene Mhz-hastigheter og velge Intel. Men alt tyder altså på at AMD har klart å overbevise kundene.