Med sine tredimensjonale kart vil selskapet Mapcube nå ut i verden og vinne kunder innen media, TV og såkalt in-flight underholdning.
- Vi er inne på nyhetskartet hos NRK, og vi arbeider nå med å komme inn på værkartet. I tillegg har vi en dialog med flere av landets større aviser, sier Øyvind Larsen, administrerende direktør i Mapcube, til digitoday.no.
- Dette er viktige referanser å ha når vi nå skal ut i verden med dette produktet, fortsetter Larsen.
Selskapet er på jakt etter to personer som skal jobbe med internasjonalt salg av konseptet.
- I første rekke skal disse arbeide mot kringkastings- og mediemarkedet både i Europa og USA, sier Larsen.
Hovedaksjonæren i Mapcube er HEP, som igjen har forlagene Gyldendal og Aschehoug som hovedeier. De ansatte i Mapcube sitter i tillegg på en mindre del av aksjene.
De nyansatte vil kunne få tilbud om å delta i selskapets opsjonsprogram. De kan imidlertid ikke gjøre regning med noen rask gevinst, og det ønsker Larsen heller ikke. Selskapet regner med at det kan bli aktuelt å gå ut i markedet for å hente inn kapital til videre vekst i løpet av inneværende år.
HEP har hittil kunnet vise til et sterkt produkt med iFinger, nettleksikonet som popper opp med forklaring på skjermen hver gang man lar musa skli over ord og uttrykk i en tekst. Internasjonale avtaler med Oxford University Press, Meriam Webster og Encyclopaedia Britannica er inngått.
- Vi ser også et stort potensial i in-flight-entertainment. Ved å tilby flypassasjerer et geografisk brukergrensesnitt i stedet for tradisjonelle linker, kan vedkommende for eksempel lettere orientere seg om tilbudet på steder man flyr til, sier Larsen til digitoday.no.