Floskelen "Interaktive tjenester"

Uttrykket "interaktive tjenester" brukes til å selge bredbåndslinjer, men tjenestene og derfor behovet for dagens bredbånd eksisterer ikke.

En fersk undersøkelse gjort av Norsk Gallup på vegne av teleselskapet NextGenTel viser at 4 av 10 kunne tenke seg en bredbåndslinje. Telenor bruker rapporten og hevder at dette betyr 900.000 ADSL-kunder.

Dette stemmer ikke. Foreløpig går ADSL-salget bra, men dette skyldes at de IT-aktive har kastet seg over tilbudet. Sitter du foran maskinen din flere timer hver kveld, laster ned mye store filer eller vil drive din egen Internett-server, er ADSL et ypperlig tilbud.

Men dette "nerde"-markedet er ikke så stort. I tillegg kommer riktignok en del folk som får sin arbeidsgiver til å betale en raskere hjemmelinje for å bli mer effektiv, men så vil salget av bredbåndslinjer bremse opp. Med mindre tele-leverandørene fortsatt klarer å lure folk.

For vanlige brukere er ikke interessert i en rask linje slik IT-folk er. Vanlige folk vil ha nye tjenester og underholdning. Dette er sterkt forsinket og kommer kanskje aldri. Det må bransjen snart begynne å innrømme, ellers vil hele bredbåndsvisjonen havarere.

IT-bransjen har slengt begrepet "interaktive tjenester" rundt seg siden tidlig på 90-tallet. Men sannheten er at dette uttrykket blir en stadig mer slitt floskel. Foreløpig har vi bare sett en eneste realitetsbasert ide for hva dette skal være. Videotelefoni er en morsom mulighet, men det spørs om dette er nok. Alle andre ideer vi har sett - fra spill og shopping til musikk fungerer på dagens analoge modemer og ISDN.

Bruksområdet for bredbånd koker egentlig ned til video, men det er ikke rare utvalget du finner. Tar du deg en tur rundt på nettstedene til TV 2 (frihet.tv2.no) og Telenor (icanal.no) finner du noen gamle TV-nyheter, musikkvideoer og filmtrailere. Dette ønsker neppe halvparten av Norges befolkning å betale 300-500 kroner i måneden for.

Bransjen trodde på en tilbudseksplosjon på linje med den første Internett-bølgen. Men det er forholdsvis billig å skrive tekst og legge ut noen bilder. En redigert og klippet videosending har en helt annen prislapp og TV-industrien har ikke hoppet på Internett-toget.

TV-bransjen ser ut til å vente på neste generasjons bredbånd - typisk VDSL - som kan formidle et høykvalitetssignal i et lukket system der de får betalt - enten direkte eller gjennom reklame. Vi ser nå at TV-bransjen dessverre har sagt nei til å sende sine sendinger i videostrømmer på 250-1000 Kbit i sekundet, noe som gir grei nok kvalitet for de fleste. Dermed har mye av grunnlaget for ADSL-linjer ikke materialisert seg.

Inntil interaktiv TV blir en virkelighet eller det dukker opp noen veldig smarte tjenester ingen har tenkt på hittil, vil bredbåndslinjer til alle forbli en drøm.

Til toppen