Det er fortsatt systemer med Orly-flyplassen som er basert på Windows 3.1. (Bilde: David Monniaux, Wikimedia Commons. Montasje: digi.no (CC BY-SA 3.0))

Windows 3.1

Flyplass ble rammet av Windows 3.1-problemer

Gammelt system leverer kritisk informasjon.

Lørdag den 7. november meldte flyplassoperatøren Aéroports de Paris på Twitter at det var oppstått et datamaskinproblem knyttet til værvarsling ved Orly-flyplassen utenfor Paris. Ifølge Le Monde førte dette til forsinkelser en halvtimes tid.

I utgangspunktet lyder dette verken særlig spesielt eller dramatisk. Men årsaken var ganske oppsiktsvekkende.

Dårlig sikt

System som hadde sluttet å virke, kalles for DECOR. Det er dette systemet som forteller pilotene ved flyplassen om hvor lang sikt de har nedover rullebanen (Runway Visual Range - RVR). Denne morgenen var det tåke, så RVR-informasjonen var kritisk.

Tidlig i forrige uke kunne den franske papiravisen Le Canard Enchaîné avsløre at DECOR-systemet kjøres på en pc med Windows 3.1, og det var denne maskin som skapte problemene. Artikkelen er gjengitt her og har senere blitt sitert av blant annet Le Monde.

Vice News har også skrevet om hendelsen. Der forteller generalsekretæren i fagforeningen for flygeledere i Frankrike, Alexandre Fiacre, at verktøyene som brukes av flygelederne ved Aéroports de Paris er basert på fire ulike operativsystemer, som alle er minst ti år gamle.

I tillegg til Windows 3.1, som ble lansert i 1992, er noen maskiner Unix-baserte, mens andre kjører Windows XP.

Les også: Nå skal smarte systemer for alvor inn i norsk transport 

Vanskeligheter

Ifølge Fiacre er det flere problemer knyttet til dette. Det ene er få som faktisk kan løse problemer som oppstår med DECOR. I Paris finnes det tre personer som kan dette, men den ene av disse skal snart gå av med pensjon.

Det andre problemet er at det er vanskelig å finne reservedeler til de gamle datamaskinene. Ifølge Fiacre har man måttet lete på eBay for å finne visse deler.

Det skal ha kommet løfter fra den franske transportministeren om at utstyret skal bli oppgradert innen 2017, men Fiacre sier han tror det vil ta lenger tid.

Oslo Lufthavn: Enklere å få ladet pc-en mens du venter på flyet 

Også i Norge

Også ved enkelte flyplasser i Norge har det inntil nylig blitt brukt gamle datamaskiner til å levere viktig informasjon. Ved Avinors lokaler i Bodø var det fram til i våres en pc, trolig en Intel 386, som 1996 var blitt brukt til å holde kontrollen med posisjonene til transatlantiske flygninger og presentert disse til flygelederne i Bodø.

Da digi.no fikk nyss om denne maskinen i sommer, bekreftet Avinor at dette var tilfellet, men at maskinen var blitt tatt ut av drift noen måneder tidligere, etter å ha blitt kjørt parallelt en stund med et helt nytt system.

Kjappere nett: Snart skal det bli mulig å streame video om bord på flyet 

Til toppen