Flyselskapene vil spare 24 milliarder kroner

Nå er det snart slutt på papirbillettene, noe som vil gi enklere reisebestillinger. Målet er å spare deg og bransjen for 24 milliarder kroner i året.

Flyselskapene var en av de første industriene som trengte og dermed bygget et internasjonalt, elektronisk samarbeidssystem. Amadeus-systemet ble bygget på 60-tallet, og forbinder fremdeles alle flyselskapene og reisebyråene. Et forsøk på å bytte ut til et mer moderne og effektivt system strandet på 90-tallet med en milliardsprekk.

Men nå prøver flyorganisasjonen IATA på nytt. Sammen med leverandøren og driftspartneren SITA å lage et papirløst system, skriver avisen Financial Times. I dag har en rekke flyselskaper, blant annet Scandinavian Airlines System og Braathens laget kortbaserte billetter, men disse kan bare brukes på respektive flyselskaps forbindelser. Skal du bytte flyselskap, må du ha papirbilletter.

Motivasjonen for flyselskapene og IATA er enkel: Det koster rundt 120 kroner å fremstille en papirbillett. Deretter må den sendes med post/bud til mottaker og i tillegg er papirbilletter dyre å endre og kan mistes. IATAs medlemmer skriver ut 250 millioner billetter i år, noe som dermed koster hele 30 milliarder kroner - i året. IATA regner med at de kan spare 80 prosent på å innføre et elektronisk system.

Et elektronisk system vil også kunne forenkle bookingprosessen, både hos reisebyråer og for kundene selv. Med sin bakgrunn fra 60-tallet er Amadeus vanskelig og tungvint å bruke.

IATA og SITA er allerede stort sett ferdig med systemet, skriver Financial Times. Om to uker skal IATA ha et møte der de håper å rekruttere en rekke selskaper til en tre måneders prøveperiode med det nye systemet. Vanlig drift skal åpnes til sommeren, men spørsmålet er om, og når, flyselskaper som SAS vil bytte over.

Et annet spørsmål er hvor mye enklere det blir å booke internasjonale reiser med det nye systemet. Dette vil true reisebyråene, og for å unngå en negativ utvikling for deres del vil de kunne påvirke utviklingen ved å bremse å ta i bruk det nye systemet.

Til toppen