Flytoget skal nå modernisere IT-plattformen. Illustrasjonsfoto. (Bilde: Fredrik Varfjell, NTB scanpix)

Flytoget fornyer seg med Red Hat

Dette kan bli startskuddet for mer åpne data.

– Vi har hatt en IT-arkitektur med litt tilfeldige integrasjoner mellom de ulike systemene våre. Dette holder vi på å rydde opp i. Nå skal vi strukturere og implementere i en fellesløsning.

Det forteller ansvarlig for innovasjon og IT-infrastruktur i Flytoget AS, Bjørn Hole til digi.no.

Flytoget har valgt Red Hat som leverandør av ny IT-plattform. Den er basert på mellomvareproduktet Jboss Fuse og nyervervelsen 3scale API Management.

Skal bli mer fleksible og kjappere

– Deler av løsningen ligger i skyen for å kunne skalere tilgjengelighet. Det blir en integreringsplattform med en API-løsning på toppen. Nå er ikke programmeringsgrensesnitt (API-er) nytt for oss, men vi ønsker å bli bedre, mer fleksible og raskere på hvordan vi benytter og tilbyr dette, både internt og mot eksterne, fortsetter Hole.

Fakta om Flytoget AS

  • Flytoget ble skilt ut fra NSB i 2003 og er et aksjeselskap eid av Nærings- og fiskeridepartementet.
  • De omsatte i fjor for 960 millioner med et resultat før skatt på 235 millioner kroner.
  • Flytoget transporterer passasjerer på strekningen fra Drammen til Oslo Lufthavn Gardermoen. I fjor fraktet de 6,6 millioner reisende.
  • Det statseide foretaket har snaut 400 medarbeidere og en egen IT-avdeling, som teller ti ansatte -i hovedsak løsningsarkitekter eller systemkonsulenter.

Partene oppgir ikke kontraktsverdi. Anskaffelsen er ledd i en modernisering av togselskapets IT-infrastruktur. Det er snakk om en mellomstor avtale. Konsulentselskapet Greenbird Integration Technology er hyret inn for selve prosjektleveransen, som løper ut året, samt en påfølgende forvaltningsavtale.

3scale ble kjøpt opp av åpen kildekode-spesialisten Red Hat så sent som i sommer. Ifølge Hole ble dette produktet utslagsgivende for valget av leverandør.

– Det lar oss sette regler, retningslinjer og tilgangsstyring til API-ene, skalere disse, samt mulighet for å sette begrensninger eller øke tilgjengeligheten til dataene, sier Hole.

DevOps

Videre skal Flytogets IT-avdeling, som består av ti ansatte, i større grad organisere seg etter DevOps-modellen.

– I praksis betyr det at vi skal bli raskere til å levere endringer og prosjekter. Det er sånn sett et effektiviseringstiltak, som gir kortere prosjektgjennomføring. Vi har kjørt tilsvarende prosjekter tidligere, uten å kalle det DevOps, for å få ting raskere ut i produksjon.

– Det handler om tettere samarbeid både i utvikling og forvaltning. Drift er med i en mye tidligere fase av utviklingsprosjektene, og utvikling får lov til å gjøre ting med produksjonsmiljøet når vi holder på med endringer, forklarer Hole.

Tenker mer åpne data

Flytoget er avhengig av datautveksling med Jernbaneverket. Dataene blir blant annet brukt på egne nettsider og i mobilappen deres, samt mot ulike infoskjermer og –tjenester. Disse forteller om togets driftsstatus og rutetider.

Det statlig eide foretaket har i dag det Hole kaller et halvåpent API for rutedata, som benyttes i egne løsninger. Dette vurderer de å åpne opp etter hvert.

– Ja, vi har noen tanker om at API-ene skal bli tilgjengelig for eksterne. Så har vi ikke kommet langt nok ennå i vurderingene for hva som kan bli helt åpent eller som vi ønsker å dele. Det blir noen steg vi må ta etter at vi har fått på plass den nye plattformen.

Blant mulighetene adgang til dataene deres kan gi, nevner Bjørn Hole flere mobilapper, og ulike digitale publikumstjenester som smartskjermer.

– Kanskje etter hvert også smartskjermer som gjenkjenner hvem som står foran skjermen. Det kan være spennende å utforske. Ellers er det så mange smarte hoder der ute… Det er litt åpent hva folk har lyst til å finne på, dersom vi ønsker å dele ut dette.

Hole vedgår at en åpning vil kreve noen beslutninger internt, men påpeker at det er klart at trenden går i retning av mer åpenhet.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen