Jeep-annonse i Accuweathers Windows 8-applikasjon. (Bilde: Microsoft)

Flytter annonsene inn i Windows 8

Her er Microsofts reklame-strategi.

Oppdagelsen av at flere forhåndsinstallerte Windows 8-applikasjoner, altså de som er basert på Modern UI og WinRT, viser annonser til brukeren, har ført til noe forargelse. Kritikerne mener at produkter man faktisk betaler for, skal være annonsefrie (fortell dette til papiravisene, kinoer og TV 2).

Nå er det ikke selve operativsystemet, men altså i applikasjonene at Microsoft i større grad har gjort annonsevisninger til en integrert del av økosystemet.

Nå er det ikke slik at annonser er noe til nå ukjent i Windows-applikasjoner. Annonser utgjør en del av brukergrensesnittet til for eksempel både Windows Live Messenger og Skype, som begge nå er Microsoft-eide.

Likevel, Microsoft går nå mer aktivt ut for å markedsføre annonsefinansieringen, ikke minst av tredjeparts applikasjoner. Selskapet tilbyr til og med en egen Windows 8 Ads in Apps SDK som skal gjøre det enklere for utviklere å levere annonsevisninger i applikasjonene sine. Dette gjør det mulig for dem å tjene penger på applikasjoner som tilbys gratis eller til lav pris.

Så langt er dette ikke så ulikt det man finner ser i mange mobilapplikasjoner.

For annonsørene skal annonseringen i applikasjonene kunne løse noen av de utfordringene man ser på weben, for eksempel om brukerne faktisk ser annonsen.

We’re a media company when it comes down to it. (Frank Holland, Microsoft) – Vi kan måle om noen tar pekefingeren sin og ruller for å komme til en annonse, tidspunktet den blir presentert og hvor dypt de går inn i den. Du får en hel del mer kontekstuelt relevante detaljer enn om du klikket på en bannerannonse, sa Frank Holland, Microsofts annonsesjef, under Monaco Media Forum i forrige uke. Dette skriver PaidContent.

Noe av ideen er at annonsene ikke skal være påtrengende, men føles som en integrert del av teknologien. Det kanskje mest avanserte eksempelet så langt vises i videoen nedenfor.

En Flash-utgave av videoen er tilgjengelig her.

I videoen demonstreres en annonse fra bilprodusenten Jeep, som er integrert i værapplikasjonen til Accuweather. Annonsen forstyrrer ikke selve innholdet i annonsen, men vises først dersom brukeren beveger seg til enden av applikasjonen. Annonsen er også i stand til å skifte innhold, alt ettersom hvor stor del av den som vises for brukeren.

– Så langt er vi utsolgt. Disse sponsoratene varer i tre måneder. De neste sponsorene kommer i februar, og allerede nå ser vi en ganske sterk interesse, sa Holland, som la til at Microsoft til syvende og sist er et medieselskap.

Når digi.no sjekker, er det en annonse i Accuweather-appen, men dette er en ganske ordinær plakatannonse med vekslende innhold fra blant annet Cadillac og Trend Micro.

Microsoft-eide Skype har også behov for å øke inntektene, siden bare en liten andel av brukerne faktisk betaler for tjenestene. Også her vil det muligens dreie seg om annonser som er svært dypt integrert i applikasjonen.

– Vi tenker at i framtiden kan du ha en sponsorgruppe eller et varemerke som bokstavelig talt vil være en kontakt i Skype, og som kan ha en meningsfylt forbindelse (med brukerne, red. anm). Det vil være en stor endring, sa Skype-president Tony Bates under Monaco Media Forum.

– Vi ønsker å være forsiktige, slik av vi ikke forstyrrer Skype-opplevelsen. Vi ønsker ikke å la gullegget det er at to personer har en samtale gå over i noe annet, la Holland til.

Til toppen