Chromecast lar brukeren vise innhold på tv-en ved hjelp av kompatible mobilapplikasjoner eller en utvidelse til nettleseren Chrome. (Bilde: Google)

«Flytter» Chrome til tv-en

Nettleseren stadig mer sentral i Googles økosystem.

Google lanserte i forrige uke Chromecast, en billig, liten dings som gjør det mulig å dele innhold fra Chrome-nettleseren, samt mobil- og nettbrettapplikasjoner med støtte for Chromecast-API-et, med enhver tv eller skjerm med HDMI-inngang. Foreløpig selges Chromecast bare i USA.

Det finnes både lignende og mer avanserte produkter på markedet fra før. Apple TV er kanskje det første man kommer på, men den koster nesten tre ganger så mye som de 35 dollarene Google krever for Chromecast. Prisen for Chromecast er så lav at dersom den forblir så godt som ubrukt, er det ikke så nøye. Prisen er også så lav at Google trolig ikke tjener noe på salget. Men det er da heller ikke maskinvaresalg Google i utgangspunktet skal tjene penger på.

Delingen til Chromecast skjer ved hjelp av en egen nettleserutvidelse, eller direkte fra apper for YouTube og Netflix. Andre apper, både til iOS og Android, skal kunne utstyres med Chromecast-støtte ved hjelp av omtrent 200 linjer med ekstra kode.

Da Google lanserte nettleseren Chrome i 2008, var det offisielle målet med produktet å tilby støtte for de webteknologiene som Googles øvrige tjenester hadde behov for. Målet var ikke primært å konkurrere mot de etablerte nettleserne, selv om dette var det som i praksis skjedde. Avhengig av hvem man spør, er Chrome i dag den mest brukte eller den tredje mest brukte nettleseren for pc-er. Men Chrome er også tilgjengelig for mange nettbrett og smartmobiler.

I dag spiller Chrome en helt annen og langt mer sentral rolle i Googles økosystem. Chrome har gått over fra å være «bare en nettleser» til å bli en egen utviklingsplattform med både åpne og proprietære programmeringsgrensesnitt.

Ben Thompson, som inntil nylig jobbet for Microsoft, skriver Chrome og Chromecast i et blogginnlegg som først og fremst handler om Googles rolle som horisontal aktør.

– Google tror at framtiden handler om flere skjermer, og den mest fremtredende skjermen i livet til de fleste forbrukere er tv-en. Som et horisontalt selskap ønsker Google å være på enhver skjerm, og deres middel for å lykkes med dette på tvers av alle enheter, med utgangspunkt i både teknologi og varemerke, er Chrome, skriver Thompson. I denne sammenhengen mener han at Chromecast er et innlysende produkt, som på alle måter virker bedre gjennomført enn Google TV, som ikke har vært noen stor suksess.

Chromecast har en HDMI-plugg i den ene enden og en USB-kontakt i den andre. Strømforsyningen skjer via USB-kontakten.
Chromecast har en HDMI-plugg i den ene enden og en USB-kontakt i den andre. Strømforsyningen skjer via USB-kontakten. Bilde: Google

Allerede tyder mye på at interessen for Chromecast kan bli stor. For å få fart på salget, ble Chromecast opprinnelig buntet med verdikode for tre måneders gratis Netflix-abonnement – verdt omtrent 24 dollar . Men allerede dagen etter lanseringen var det slutt på dette, angivelig på grunn av stor etterspørsel. Blant annet er Amazon helt utsolgt.

Thompson mener at Chrome nå er langt viktigere enn Android for Google. Android som på mange måter bare er nok en plattform hvor Chrome kan kjøres. Plattformen er ledende innen smartmobil, noe som har ført til at Google nå mest konsentrerer seg om Android for nettbrett. En fersk rapport fra Strategy Analytics tyder på Google har lykkes også her. Ifølge rapporten ble to av tre nettbrett levert med Android i andre kvartal i år.

Chromecast i seg selv er ikke basert på Chrome. Hackergruppen GTVHacker har for lengst greit å oppnå rot-tilgang til Chromecast. I den forbindelse ble det også avslørt at Chromecast i praksis kjører en modifisert utgave av Google TV, som har Android i bunnen.

Den nye dingsen til Google har også et lite innslag av nerdehumor. Produktnummeret er H2G2-42.

    Les også:

Til toppen