FN vil stoppe nettnavnpirater

Du skulle til et meglerselskap, men adressen deres leder til en pornoside: Nå vil FN sette kroken på døra for domenepiratene som registrerer og selger Internett-adresser med kjente navn. De nye reglene minner om dagens norske system.

FN arbeider for å skape fred i verden og nå - på Internett. Etter at president Bill Clinton i fjor ba FN om å utrede problemet, er FN-organisasjonen som administrerer intellektuelle rettigheter nå ferdig med sitt forslag om hvordan man skal stoppe de såkalte domene-piratene.

Navnepiratene er blitt en plage for mange store internasjonale selskaper fordi det i USA ikke kreves noe annet enn 35 dollar for å registrere et nytt Internett-domenenavn. Ved å være først ut og registrere et navn eller en merkevare har navnepiratene kunnet tjene store penger på å selge domenerettighetene tilbake til eierne.

- Vårt mål var å forsøke å stoppe en praksis som alle mener er skadelig. Navnepirat-virksomhet ødelegger forbrukernes tro på elektronisk handel og skaper masse ekstra jurdisk arbeid for selskaper, sier Francis Gurry i World Intellectual Property Organization (WIPO) til avisen Wall Street Journal.

WIPO er organisasjonen som siden 1883 har adminstert blant annet patenter, merkenavn og industridesign for sine 171 medlemsnasjoner. Organisasjonen har lagt ut sitt lovforslag på internett for å få innspill. (Se lenke i høyre marg)

Nye regler for registering av internett-navn aktualiseres av debatten om å opprette flere såkalte topp-domener enn de tre kommersielle man har i dag - com, org, net. Et toppdomene som .biz vil føre til et nytt kappløp om å registere mange navn om igjen.

WIPO foreslår regler som minner om regelverket Norid, den norske organisasjonen som administrere alle norske domenenavn, har utformet. Som Norids regler vil WIPOs forslag gjøre det ulovlig å registere merkenavn og bedriftsnavn eller feilstavelser av slike navn. Forslaget inneholder også en innstramming på salg av domenenavn. FN foreslår også et internasjonalt system for å rydde opp i navne-krangler, trolig i form av en slags domstol slik at man slipper de kostbare amerikanske rettssakene.

Wall Street Journal forteller at for å unngå kostbare rettssaker, betaler amerikanske selskaper ofte rundt 10.000 dollar for å få tilbake navnet sitt. I den senere tid har flere amerikanske selskaper likevel anlagt og vunnet rettssaker mot navnepirater. Blant annet har Playboy vunnet en sak mot et selskap som hadde registrert Internett-adresser som brukte ordene Playboy og Playmate, to merkenavn selskapet eier.

Et annet eksempel er meglerselskapet PaineWebber, som anla rettssak mot et selskap som spekulerte i at folk glemte å skrive punktum mellom www og painewebber.

Norge har allerede et strengt (noen mener for strengt) regelverk for registering av Internett-adresser. Du får bare registere navnet på selskap som er registert i Brønnøysund-registeret eller kjente merkenavn. Men til og med Telenor havnet i trøbbel etter at et Hong Kong-basert selskap kapret adressen "telenor.com". Etter en lengre runde, eier nå Telenor sitt .com-navn.

Til toppen