Føler seg lurt av Smart Club

Bergenskvinnen Ellen Mehlum føler seg lurt av Smart Club Telecom. Et SIM-kort hun aldri bestilte ligger fortsatt i konvolutten, men har likevel pådratt seg 93,33 kroner i samtalekostnader.

- Jeg ble oppringt av en person fra Smart Club Telecom og spurt om jeg ville ha et abonnement. Jeg svarte at de kunne sende meg en oversikt over hva de hadde å tilby, forteller Ellen Mehlum til digitoday.no.

Brevet kom i posten etter noen dager og i denne pakken var det også et SIM-kort som ikke ble satt inn i noen telefon, siden det ikke var bestilt.

- Likevel har jeg hatt "gleden" av å motta en regning hvor jeg ikke bare blir belastet for abonnementsavgift, men også "trafikk"! Hvordan kan Smart Club Telecom AS sende regning på noe som ikke er i bruk og for noe som jeg ikke har inngått en avtale om? spør Mehlum.

Hun lurer på hvor mange andre som er blitt forsøkt lurt av selskapet. På fakturaen kreves Mehlum for trafikk, inkludert utenlandsnummer og spesialnummer, samlet kroner 93,33. I tillegg kommer abonnementsavgifter og fakturagebyr på til sammen 71 kroner og 66 øre.

SIM-kortet sitter fortsatt fast i "stativet" sitt, som ligger trygt forvart i konvolutten.

- Dette skal selfølgelig ikke forekomme. Vi har forsøkt å luke ut disse problemene på forhånd, men har ikke lykkes helt, innrømmer administrerende direktør i Smart Club Telecom, Tore Hermansen overfor digitoday.no.

Selskapet har tidligere sendt ut ferdigaktiviserte SIM-kort til kundene, og det er et av disse Mehlum har mottatt. Hermansen sier de har hatt problemer med dette før, og derfor kuttet ut ordningen, men at det "fortsatt er noen ferdigaktiviserte kort i systemet".

Men også en annen sikkerhetsordning har sviktet i dette tilfellet. Når vi først ringer Hermansen, sier han at Mehlum må ha oppgitt personnummeret sitt for kredittsjekk, for i det hele tatt å få tilsendt et SIM-kort.

Mehlum benekter dette på det sterkeste.

Og når vi ringer Hermansen igjen, viser det seg at det er mulig hun kan ha fått tilsendt SIM-kort og abonnement uten kredittsjekk - selv om det er snakk om rutinesvikt.

- Vi vet at selgere kan bli overivrige, og det er alltid en returprosent innen telemarketing. Men det skal også sies, selv om det ikke nødvendigvis har skjedd i dette tilfellet, at det er mange som ombestemmer seg når brevet kommer i posten.

Han understreker at kunden skal ha sagt tydelig "ja" til salget, og at Smart Club Telecom vil ta opp saken med sin telefonsalg-leverandør.

Om det er andre som mener å ha mottatt feilaktige krav fra Smart Club Telecom, så oppfordres de til å ta kontakt via telefon, e-post eller fax. Fra kundeservice får vi opplyst at det "alltid er mye kø de to første dagene etter at fakturaene er sendt ut", og at det derfor kan bli noe venting i telefonen.

Til toppen