Følg webtrafikken i sanntid med nye Google Analytics.

Følg besøksloggen i sanntid

Google Analytics begynner med direktemålinger.

Hvis du er ansvarlig for et nettsted, men aldri har fått fulgt besøkstrafikken direkte, ja da har du gått glipp av noe.

Det er én ting å analysere loggfilene i etterkant. Noe ganske annet er å få et øyeblikksbilde, og dermed umiddelbart kunne se hvordan små, raske endringer (både innhold, design og funksjon) påvirker brukerne dine.

Profesjonelle verktøy, gjerne brukt på større nettsteder og i mediebransjen, har lenge tilbudt sanntidsmålinger.

Nå kommer dette også til det populære gratisalternativet Google Analytics.

Dermed skal du enkelt kunne få svar på spørsmålet: «Hva er det egentlig som skjer på nettsiden min akkurat nå?» Nok et initiativ fra selskapet som har gjort det til sitt varemerke å være opptatt av hastighet.

Inntil denne uken hadde Google Analytics-rapportene en forsinkelse på opptil tre timer, og gjerne mer. Det er for tregt.

- Weben blir raskere. Det handler ikke bare om hastigheten på nettsurfing, men også hvor raskt ting endres. Før var det greit å lage en nettside og bare justere den når det kom nye produkter. Alle oss ivrige Analytics-brukere vet at det ikke holder lenger, sier Google i et blogginnlegg.

Nyheten innebærer at brukerne får tilgang til et knippe rapporter som viser hva som skjer på nettstedet ditt akkurat nå.

For eksempel kan dette brukes til å måle den umiddelbare effekten du får av å dele en lenke til nytt innhold i sosiale medier. Er interessen størst blant bedriftens tilhengere på Facebook eller fungerer Twitter bedre som kanal på et gitt tidspunkt? Slikt kan du nå spore i sanntid.

Hvis du tidligere har brukt dette produktet, må du implementere ny versjon av Google Analytics for å få denne muligheten. Det gjøres ganske enkelt ved å klikke på «new version» øverst på siden.

De som eventuelt ennå ikke har fått sanntidsfunksjonen (den rulles ut over de kommende ukene), kan søke om tilgang her.

Profesjonell utgave

Google lanserte torsdag samtidig en enterprise-versjon av det samme verktøyet.

Dette koster penger (hvor mye sier de ingenting om, du må selv kontakte selskapet for et tilbud), og er ment for de med avanserte behov. Stikkord er at pakken gir anledning til mer omfattende datainnsamling, avanserte analyser, support (inkludert telefonstøtte) og tjenestegarantier med SLA.

    Les også:

Til toppen