Følg med på hva som skjer i baren, også etter stengetid

Får Christoffer "The Dude" straff for at han snek seg ut? Mange har lurt på dette, ikke minst dem som i konvergensens navn ser på samme TV-program to ganger om dagen og hiver seg over datamaskinen for å chatte om det etterpå.

"Christoffer har sneket seg ut av Baren. Hva skulle han? Hvor lenge var han borte? Det er strengt forbudt for deltakerne å forlate Baren uten tillatelse. Hvilke konsekvenser vil dette få for han? Vil hele gruppen bli straffet for regelbruddet eller må Christoffer ta støyten alene?"

I løpet av det andre døgnet etter at TV3 åpnet virkelighets-TV serien "Baren" ble det registrert hele 430.000 sidevisninger på nettsidene til Everyday. I Sverige, hvor virkelighetsdramaet har pågått i litt over en måned, har nettstedet til "Baren" stabilisert seg på rundt 500.000 sidevisninger i døgnet.

Og i løpet av 24 timer tirsdag registrerte Everyday at 18.000 benyttet muligheten til å chatte om "Baren". Det skriver TV3 i en pressemelding, men det de egentlig mener er, ifølge Vegard Tronhus, at det var 18.000 brukersesjoner på chatsidene.

- Dette er langt over forventningene og viser at seerne liker denne formen for interaktiv bruk av media, mener Tronhus som er daglig leder i Everyday.com i Norge.

Samtidig er det greit å vite at seertallene på de fire første TV-sendingene har variert mellom 91.000-92.000 (første dagen) og 71.000-56.000 (andre dagen).

"Baren" er skikkelig konvergens. Skikkelig sammenkobling av TV og Internett. Først kan man se programmet på TV, men her vises selvsagt bare høydepunktene. Deretter kan man faktisk se alt som skjer i Baren på Internett. Hele døgnet om man vil. Ja, tro det eller ei, men også etter at baren er stengt og folk har gått hjem. Og så kan man få med seg høydepunktene - eller sammendraget - på TV igjen. Programmet vises to ganger hver dag, så man trenger ikke gå glipp av mye.

TV3 inviterer seerne til aktivitet og interaktivitet, og lar dem få komme i direkte kontakt både med andre seere og med deltakerne i "Baren" - 24 timer i døgnet.

Vegard Tronhus sier at denne formen for interaktivitet aldri tidligere har blitt gjennomført så konsekvent. Internettbrukerne var i snitt inn på "Baren" i 20 minutter.

- Vi skal være forsiktige med å trekke for raske konklusjoner, men at brukerne er inne i så lenge, kan tyde på at besøkene ikke kun er et "surfefenomen". Brukerne har bevisst søkt seg til "Baren" og blitt der. En del må vi nok regne med skyldes førstegangs nysgjerrighet, men denne starten gjør oss svært optimistiske, sier Tronhus.

Men først på fredag kommer den s t o r e åpningen i "Baren", med direktesending på TV3. Fredag skal også publikum bestemme hvem som blir den første av deltagerne som må forlate Baren. Via telefon, SMS-meldinger og Internett stemmer publikum hjem en av de to kandidatene.

På direkten.

Fredag altså.

På TV3.

Til toppen