BEDRIFTSTEKNOLOGI

Følger seerne i åpen kildekode

TV2 valgte Pentaho for «business intelligence» i sin web-tv Sumo.

Når du ser på TV2s web-tv Sumo, sørger en åpen kildekodeløsning fra Pentaho for å kartlegge dine seervaner.
Når du ser på TV2s web-tv Sumo, sørger en åpen kildekodeløsning fra Pentaho for å kartlegge dine seervaner.
28. juni 2010 - 15:59

Web-tv-satsingen til TV2, «Sumo», tilbyr tilgang til selskapets programmer på tidspunkter titteren selv bestemmer, uavhengig av sendeplanen. Vil man heller se nyhetene halvannen time seinere, eller en reprise av England–Tyskland, kan Sumo være mer hensiktsmessig enn å styre med opptaksfunksjonen på tv-boksen. Prisene varierer selvsagt kolossalt avhengig av hvor mange programtyper man ønsker tilgang til, fra 499 kroner i året for «Sumo basis», til 1799 kroner i året for «Sumo gull».

For tv-selskaper gir web-tv med krav til pålogging den fordelen at de kan registrere nøyaktig hvem som ser når på hva.

Det gir en mengde kontinuerlige brukerdata med et nærmest uhyre foredlingspotensial til innsikt i brukervaner og seermønstre, som intelligente forretningsfolk vil vite å bruke til såkalt «segmentert markedsføring» og løpende justeringer av tv-stasjonens programutvalg.

Det er her «business intelligence» kommer inn, altså systemer for beslutningsstøtte, basert på brukerovervåking og framfor alt intens dataanalyse.

I likhet med Aspiro, selskapet bak den norske musikktjenesten Wimp (et alternativ til svenske Spotify), har TV2 valgt en løsning for beslutningsstøtte og analyse i åpen kildekode fra Pentaho.

Løsningen er implementert av Conduct, et norsk konsulentselskap som har spesialisert seg på løsninger i åpen kildekode.

Vinay Joosery har lang fartstid fra MySQL, og er blant de mange som ikke fulgte med til Oracle da denne kommersielle programvaregiganten kjøpte MySQLs eier Sun. <i>Bilde: Paal Espen Hambre</i>
Vinay Joosery har lang fartstid fra MySQL, og er blant de mange som ikke fulgte med til Oracle da denne kommersielle programvaregiganten kjøpte MySQLs eier Sun. Bilde: Paal Espen Hambre

Pentaho-løsningen er spesielt egnet for streamingtjenester, fordi den både sørger for at klienten mottar det riktige formatet, avhengig av om det er pc, mobiltelefon, tv-boks eller mediesenter med mer, og regner ut hva selskapet skal betale innholdsleverandørene, forklarer Vinay Joosery som representerer selskapet i Norden.

Pentaho ble stiftet i 2004 av to gründere med lang erfaring fra både gründervirksomhet og beslutningsstøtte: Et av deres tidlige selskaper ble kjøpt av Lawson. Hensikten fra starten av var å bygge opp et fullverdig verktøy for beslutningsstøtte, i åpen kildekode. Selskapet ble nevnt i artikkel i digi.no i august 2005, som konkurrent til Bizgres-prosjektet for beslutningsstøtte i åpen kildekode. I februar i fjor anbefalte vi potensielle brukere av beslutningsstøtte til å se på tilbud i åpenkildekode som Jaspersoft og Pentaho, som alternativ til de store leverandørene.

– Det er først nå i det siste at Pentaho har begynt med alvorlig markedsføring, forklarer Joosery. – I begynnelsen var det viktigere enn alt annet å få teknologien på plass.

Selv begynte Joosery i Pentaho i februar i år. Han er blant veteranene i MySQL som ikke ville bli med fra Sun til Oracle.

– Vi har vokst raskt i Europa de siste månedene. I februar var vi fire, i dag er vi ti.

Joosery forklarer at streamingtjenester må forholde seg til mange regler som styrer både inntekter og utgifter, særlig i forhold til oppgjør med innholdsleverandører.

– Reglene trekker inn seeren, selve mediestrømmen, og vilkårene i det enkelte abonnementet. Avtaler mellom tv-selskap og innholdsleverandører inneholder gjerne bestemmelser om pro rata prisøkninger: Hvis tv-selskapet tar seg mer betalt, skal innholdsleverandøren ha sin del av denne inntekten.

Pentaho omfatter videre funksjoner for å vinne innsikt i seermønstre. For eksempel er annonsører opptatt av å tilpasse reklame til tidspunktet på døgnet der det aktuelle innholdet faktisk vises.

– Beslutningsstøtten gir også innholdsskaperne, for eksempel de som lager en bestemt såpeopera, løpende tilbakemeldinger om seerutviklingen. Tv-selskapet kan bruke Pentaho til å vurdere hva slags innhold de bør satse på for å få flere seere, for å sikre at flest mulig abonnenter fornyer, eller for å oppnå høyest mulig konvertering fra gratisprøveperiode til betalende abonnement, forklarer Joosery.

Løsningen kan installeres lokalt, eller leveres som tjeneste etter en abonnementsmodell. Avhengig av størrelse på installasjonen, er den årlige kostnaden fra 10 000 euro og oppover. De som vil greie seg helt uten assistanse fra Pentaho, får selvfølgelig kildekoden gratis.

– Vi vet at over 8000 bruker vår programvare uten å betale for den, mens 800 kunder betaler oss. Vi tjener også på gratisbrukerne, fordi de både melder om feil og bidrar med kode. Vår erfaring er at modellen med programvare i åpen kildekode gjør utviklingsarbeidet raskere, og trekker langt flere ressurser inn når kode skal testes.

Joosery forklarer at de ofte erfarer at folk som har prøvd ut og implementert en løsning på egen hånd, ofte kommer tilbake for å tegne supportavtale når løsningen er blitt forretningskritisk. Innen åpen kildekode og beslutningsstøtte nevner han Jaspersoft som konkurrent, men legger til at etter hans oppfatning er Pentaho alene om å ha alle nødvendige funksjoner i ett verktøy.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.