Folk kjøper ikke hele album på nettet

Nye tall viser at salg over nettet rammer platesalget tungt - færre kjøper hele CDer.

Recording Industry Association of America (RIAA) er kanskje mest kjent her i Norge for sine millionsøksmål mot fildelere. Men de er også platebransjens forening, som blant annet holder orden på salgsstatitikken.

Nå er 2004-tallene ute, og for første gang er digitalsalget for et helt år med, melder News.com.

Dette er også første gang tall kommer ut som viser fordelingen mellom singelsalg og albumsalg.

Resultatet er 139,4 millioner digitale singler solgt, og rundt 4,5 millioner album. Disse tallene dokumenterer nok det platebransjen har fryktet like mye som piratkopiering: At folk synes det er så mye dårlig innhold på en hel CD at de nøyer seg med å kjøpe de beste låtene - når de får muligheten til plukke.

Enkeltsanger selges på iTunes til 99 cent, mens album koster 9,99 dollar. Albumsalget står dermed for ganske nøyaktig en fjerdedel av det digitale musikksalget.

Enkelte band, som Radiohead og Metallica har vært lite villige til å lisensiere ut sin musikk på enkeltsangbasis. Muligens kan dette få dem til å tenke seg om på nytt. Det er mulig at nettopp disse bandene er overrepresentert i slaget av album, men dominansen av singler er svært stor.

Et litt generøst estimat gir en totalverdi på 184 millioner dollar for digital musikk i USA, som dermed utgjør 1,6 prosent av totalmarkedet.

I år vil det bli langt høyere, ettersom iTunes stadig melder om nye salgsrekorder, og andre aktører også har kommet på banen.

Til toppen