Folk somler ikke lenger med mobilregningen

Både NetCom og Telenor Mobil opplevde i fjor en kraftig nedgang i antall inkassosaker.

NetCom hadde ti prosent færre inkassosaker i fjor enn året før. Samtidig opplever andre bransjer en økning i antall inkassosaker. Det skriver det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

- Det skjedde en endring i fjor. Tidligere hadde vi omtrent samme omfang av inkassosaker som andre bransjer som selger varer og tjenester. Det spesielle er at vi nå opplever en nedgang, mens alle andre har en økning, sier NetComs informasjonssjef Guri Wormdahl til Newswire.

Også Telenor Mobil har opplevd en kraftig nedgang i inkassosaker. Informasjonssjef Jo Heldaas forteller at antall inkassosaker gikk ned med 30 prosent fra 1999 til 2000. Dette skyldes hovedsakelig to ting: bedre rutiner på kredittvurdering og bedre purre- og inkassorutiner.

- Selvom inkassosakene gikk ned med 30 prosent, ble tapene redusert med 50 prosent i samme periode. Det betyr at de største regningene ble betalt, sier Heldaas til digi.no.

Telenor Mobil har nå et stabilt antall regninger som sendes til inkasso. 0,7 prosent av mobilregningene går til inkasso, og selskapet har et tap på rundt 0,3 prosent av omsetningen.

I fjor tapte Telenor mobil 27,7 millioner kroner på ubetalte regninger. Den totale omsetningen var på 9,2 milliarder kroner.

Netcom tror nedgangen i antall inkassosaker også kan skyldes arbeidet som gjøres med kredittvurderingen av den enkelte kunde.

- Vi er blitt flinke med kredittsjekk på forhånd. Vi prøver dessuten i større grad å komme fram til en enighet med kunder som har misligholdt sine regninger, sier Wormdahl.

Hun opplyser at rundt halvparten av kundene er kontantkunder, særlig de yngre brukerne.

Til toppen