Folket forventer selvbetjent Stat

Folk er sterke i troen på borgerportalen MinSide og en mer selvbetjent Stat, viser en spørreundersøkelse.

Borgerportalen MinSide har allerede lyktes på en måte, nemlig ved å skape forventninger i befolkningen.

Det viser en undersøkelse gjennomført av MMI på oppdrag av Software Innovation. Etter et par setninger om hva prosjektet går ut på svarte 54 prosent av alle spurte – inkludert «vet ikke»-gruppen – at de har store eller meget store forventninger til prosjektet.

MinSide er moderniseringsminister Morten Andreas Meyers prestisjeprosjekt. Det går ut på å skape en portal der borgerne får tilgang til egen informasjon og tjenester fra det offentlige.

Responsen på de sakene digi.no har skrevet om portalen tyder også på at interessen er stor for dette prosjektet.

Forventningene er minst like høye i Software Innovation, selskapet som vant kontrakten på å bygge portalen, etter en tøff kamp med de fleste av bransjens største aktører. Men det er ikke selve kontrakten som er saliggjørende.

Håpet til selskapets administrerende direktør Per Kveim er at portalen skal virke som både pisk og gulrot på offentlig sektor for å tilby flere og dypere tjenester.

– Det blir et utstillingsvindu som gjør det veldig lett å se hvem som er flinke til å utvikle elektroniske tjenester, sier han.

Kveim mener portalen vil få fortgang i prosessen mot å få viktige offentlige tjenester på nett. Og håpet er at de store tunge organisasjonene skal gå lenger nå enn bare å innformere. Både i det private og offentlige har Kveim klokkertro på økt selvbetjening.

– Det er mye mer som må snekres for MinSide. At vi vant kontrakten kan kanskje hjelpe oss å vinne kontrakter fra dem som skal tilby tjenester på portalen, sier Kveim.

Kveim mener svært få tjenester foreløpig er selvbetjente og transaksjonsbaserte.

– Det er stort sett bare skatt og bank, samt noe e-handel. Ellers dreier det seg om skjemaer og informasjon, sier han

Nye tjenester som skal gjøres selvbetjente betyr mye jobb for de som vinner kontraktene. For i de fleste tilfellene vil det ikke bare være snakk om å legge til en selvbetjenings-modul på toppen. Det kreves mye rydding i it-kjelleren for å få disse systemene innstilt på å tilby brukerne tjenester relativt øyeblikkelig, 24 timer i døgnet, mener Kveim.

I dag finnes det bare en håndfull selvbetjente tjenester som kan presenteres på MinSide, påpeker Kveim. Og kontrakten de har vunnet gjelder kun et standardisert grensesnitt mot brukere og tjenester som skal tilbys. Portalprosjektet er bare første del. Neste skritt er flere tjenester.

At MinSide samler tjenesteinformasjon på ett sted, vil også drive frem mer samarbeid om felles tjenester mellom ulike organisasjoner, mener Kveim.

Som eksempel nevner han at folk som skal ha sertifikat gjerne må innom en rekke instanser, slik som biltilsyn, synsprøve og kjøreskole, og bør få direkte tilgang til alt dette på samme sted. Han mener finansinstitusjoner er flinke til å sy sammen pakker på denne måten. For eksempel kan man søke om lån og forsikring på samme sted der man kjøper bil.

Kveim mener det offentlige på mange måter er godt rustet for å utvide automatiseringen og bruken av nettet til å utføre tjenester. Mange faste rutiner og godt organisert informasjon gjør jobben vesentlig enklere når dette skal kunne tilbys uberørt av menneskehender.

Han tror det blir nok av jobb for IT-selskaper i denne sektoren fremover, og man må ikke overdrive hvor langt vi har kommet.

– Det er mye arbeid igjen, vi er veldig tidlig i utviklingen, understreker Kveim.

    Les også:

Til toppen