Fondssparing via Internett vil øke

Norges eneste nettbank uten norsk filialnett, SkandiaBanken, opplever økt interesse for sparing i fond. - Vi regner med at flere vil benytte denne tjenesten fremover, sier Øyvind Thomassen til digitoday.no.

digitoday.no skrev denne uken at det fortsatt spares lite i fond via Internett i Norge og i flere andre land:
SkandiaBanken er en aktør som sier seg meget fornøyd med tegningen av fondsandeler over deres internettsider:


- Vi er fornøyde med utviklingen. 16 prosent av kundene har åpnet fondshandelskonto, det vil si mer enn 8 000 kunder. 60 prosent av disse er aktive, men flere vil trolig ta i bruk tjenesten etterhvert. Totalt tegnet kundene fondsandeler for 160 millioner kroner i år 2000, noe vi er meget fornøyd med, sier Øyvind Thomassen til digitoday.no.

- Til sammenligning viser vår svenske søsterbank at mer enn 51 prosent av kundene sparte i fond som totalt tegnet for 2,6 milliarder svenske kroner i 2000. Vi håper at spareavtaler med kundene i Norge kan øke fokus mot produktene.

Thomassen tror at det er flere årsaker til at sparing i fond via Internett ennå ikke har tatt av i Norge:

- For det første ligger Norge langt etter for eksempel Sverige i å spare via fond, Internett eller ei. Det er lite kunnskap om fondssparing, og flere velger å spare i bankinnskudd. Og for det andre er det lagt for dårlig til rette i for sparing i fond i flere nettbanker. Vi føler at SkandiaBanken ligger langt fremme på dette området med en integrert løsning med resten av våre tjenester. I tillegg har vi et bredt utvalg av sparealternativer gjennom vårt morselskap i Sverige, som er Skandia. Totalt har vi knyttet til oss 12 fondsforvaltere som sikrer et bredt utvalg av forskjellige bransjefond i både inn- og utland.

SkandiaBanken tilbyr kundene nettbasert rådgivning. Kundens risikoprofil kartlegges gjennom spørsmål, og kunden foreslås en sparingspakke, men helt uavhengig av leverandør.

Til toppen