Per Morten Hoff mener næringsminister Trond Giske skyter på pianisten i Altinn-saken. Han mener problemet ikke er IT-leverandørene, men manglende bestillerkompetanse fra myndighetene. (Bilde: Per Ervland)

– For dårlig kompetanse i Brønnøysund

Per Morten Hoff mener IT-leverandørene ikke kan lastes for Altinn-skandalen.

Oslo (NTB-Per-Helge Berg): IT-næringens interesseorganisasjon IKT-Norge mener næringsminister Trond Giske (Ap) bommer når han gir IT-leverandørene skylden for sammenbruddet i Altinn.

– IKT-Norge mener at det er å skyte på pianisten når komponisten har feilet og skrevet falske toner i verket, sier generalsekretær Per Morten Hoff.

I en pressemelding peker IKT-Norge på at rapporten fra Det Norske Veritas med all mulig tydelighet viser at kompetansen i Brønnøysundregistrene ikke er god nok.

– Altinn har vært en suksess og har nå blitt offer for sin egen suksess. Med det mener vi at de løsningene som fungerte veldig bra for 50 elektroniske tjenester, ikke nødvendigvis fungerer like bra for over 300 tjenester. Altinn har vokst vel raskt og «grunnmuren» er rett og slett ikke godt nok dimensjonert, mener Hoff.

– Giske bommer kraftig
Han mener derfor at Trond Giske bommer kraftig når han skylder på leverandørene.

– IT-leverandørene har levert det som Brønnøysundregistrene har bestilt. Altinn mangler i dag skalerbarhet og det har man nå fått svi for tre år på rad. Det er bestillerkompetansen som er for dårlig i Brønnøysund, og dermed blir kravspesifikasjonene også feil, sier Hoff.

Han mener at det kunne vært tatt grep for å hindre at nettportalen igjen knelte når selvangivelsene skulle legges ut på nett.

– Når man fryktet at for mange ville logge seg på samtidig for å sjekke skatteoppgjøret, kunne man for eksempel ha offentliggjort oppgjøret på ulike datoer for ulike fylker for å minske presset, sier han.

IKT-Norge peker på at selv om det lenge har vært klart at Altinn er sårbar, ville myndighetene så sent som i fjor legge inn hele den offentlige e-faktura-tjenesten i systemet.

Hoff mener at det må opprettes en egen IKT-Havarikommisjon for offentlige IKT-prosjekter som feiler, for på den måten å kunne lære av de feil som er blitt gjort.

Ifølge VG har både Skatteetaten og Statens Pensjonskasse uttrykt bekymring for tekniske feil og treghet ved portalen. Senest 12. mars sendte Statens pensjonskasse en bekymringsmelding.

– Har satt inn tiltak
I en pressemelding fra Brønnøysundregistrene onsdag kveld innrømmes det at man har vært klar over at Altinn ble åpnet for publikum med flere kjente feil og mangler, men at man valgte å gjennomføre prosjektet etter en helhetsvurdering.

– Vi var omforent med leverandørene om en retteplan, sier fungerende direktør Håkon Olderbakk.

Han understreker at en rekke tiltak er iverksatt for å styrke både plattformen og organisasjonen.

– Mange av problemområdene har Brønnøysundregistrene jobbet med i lengre tid. Svært mange feil er rettet, og vi har gjennomført et viktig forprosjekt for å bedre test- og kvalitetsprosessene. Det gjenstår likevel mye arbeid før løsningen er så driftssikker og robust som vi ønsker, sier Olderbakk.

Ifølge Brønnøysundregistrene har man de siste to årene rekruttert og styrket kompetansen på flere områder i forbindelse med Altinn-prosjektet.

Det jobbes fortsatt for å finne årsaken til at nettportalen brøt sammen tirsdag ettermiddag.

– Vi åpner ikke løsningen før vi er helt sikre på at den fungerer som den skal, sier Olderbakk. (©NTB)

Til toppen