For dårlige mobiltelefoner

Forbrukerrådet mener mobiltelefonene er av for dårlig kvalitet. Og det gjør ikke saken bedre at det også er vanskelig å vinne fram med klager.

- Vi liker ikke situasjonen. Mobiltelefonene er et problem fordi de er for dårlige produktmessig, sier underdirektør i Forbrukerrådet i Oslo og Akershus, Henny With Kielland til Dagens Næringsliv.

Rådet mottar mange klager på mobiltelefoner. Rådet er heller ikke spesielt fornøyd med at når telefonen er til reparasjon, så må kundene fremdeles betale for mobilabonnementet. Og klager man har en heller ikke store sjanser med å vinne fram.

Kielland sier til avisen at en ofte får bevisproblemer. Selgerne sier gjerne at problemene skyldes at brukeren har vært uforsiktig, for eksempel mistet telefonen i gulvet eller utsatt den for fukt.

Dagens Næringsliv skrev mandag om at flere norske forhandlere overfor Nokia har klaget på modellen 6210, som førte til at representanter for Nokia-ledensen sist uke fant veien til Norge. Årsaken var feil ved opptil hver tredje modell og reparasjonstider på mellom to og tre uker. Forhandlerne krevde flere erstatningstelefoner fra Nokia.

Kielland sier generelt sett at mobiltelefoner ikke er gode nok.

Til toppen