For dyrt å bygge egen søkemotor

Schibsted kutter i Sesams budsjett, og det spøker for Sesams egen søkemotor.

Schibsteds søketjenesten Sesam sliter med tunge underskudd og det har ikke blitt noe bedre i tredje kvartal. Etter en omsetning på 16 millioner kroner, sitter Schibsted igjen med et et tap på 38 millioner kroner. Schibsted taper altså to kroner for hver krone de får inn.

Som tidligere varslet skal Schibsted nå rydde opp. Selskapet har fått ny sjef, Arild Nilsen, og han arbeider med å stoppe tapene. Planen er ikke ferdig, men det er målene og de er dramatiske: Det er besluttet årlige kostnadsbesparelser for Schibsted Søk på 130 millioner kroner fra og med 2008.

Sesam skal fortsatt bestå som både et internett-søk, et nyhetssøk og en lenkekatalog, men de underliggende søkesystemet Schibsted startet selv med Fast søkeprogramvare er trolig historie. Det ble for dyrt å lage et eget norsk søkesystem som faktisk ble bedre enn Google.

"Som et ledd i kostnadsreduksjonene, ser selskapet på alternativer til outsourcing av norsk web-søk", skriver Schibsted. Dermed faller mye av den orginale planene på hvordan man skulle skille seg ut sammen og man skal nå gjøre som Sesams konkurrent, Eniro-eide Kvasir. Kvasir serverer brukerne sine en tilpasset versjon av nettsøket til Google.

Sesam kan trolig leie søket sitt fra både Google, Yahoo og Microsoft.

Mediagiganten skal satse mer på å fore inn brukere fra sine store nettaviser, blant annet VG, Aftenposten og E24.

Til toppen