TELEKOM

- For dyrt å grave

Lettvint å skylde på telebransjen etter Dagmars hjeringer, mener Per Morten Hoff.

IKT-Norges Per Morten Hoff (t.v) etterlyser graveforskriften telebransjen har ventet lenge på. Her fra en seanse med IT-politiske innspill til fornyingsminister Rigmor Aasrud (t.h) tidligere i måneden.
IKT-Norges Per Morten Hoff (t.v) etterlyser graveforskriften telebransjen har ventet lenge på. Her fra en seanse med IT-politiske innspill til fornyingsminister Rigmor Aasrud (t.h) tidligere i måneden. Bilde: Per Ervland
30. des. 2011 - 07:39

Bransjeorganisasjonen IKT Norge reagerer på at teleoperatørene får skylda for at uværet Dagmar etterlot seg flere tusen kunder uten telefon og internett. En graveforskrift kunne hindret problemer, mener organisasjonen.

Flere tusen kunder er fortsatt uten normal fasttelefon, mobildekning og internettilgang etter uværet Dagmars herjinger.

- Jeg reagerer på politikere som går ut og sier dette er for dårlig av teleoperatørene. Også de må ta sin del av skylden, sier generalsekretær Per Morten Hoff i IKT Norge til NTB.

Han snakker spesielt om en graveforskrift organisasjonen har ventet på i to år.

- Det er mye ulik praksis rundt i landet, og det er mange forskjellige lokale forskrifter som gjør at det i noen områder er svært kostbart å grave kabler ned i bakken. Vi trenger en nasjonal forskrift om gravingen. Dersom kablene hadde vært gravd ned istedenfor å være i master, ville vi sluppet mange av problemene vi opplever nå i etterkant av Dagmar, sier Hoff.

Direktør Torstein Olsen i Post- og teletilsynet mener graveforskriften ikke er det viktigste i saken.

- Jeg tror ikke denne graveforskriften er det essensielle i denne saken. Fremover vil det bli tatt en grundig gjennomgang av mobilnettet, og vi vil i denne gjennomgangen komme inn på hvilke utfordringer bransjen står ovenfor, sier Olsen til NTB.

13. januar kommer Post- og teletilsynet med en rapport til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) der det vil bli vurdert hva som skal gjøres videre for at mobilnettet skal bli bedre rustet for kraftig uvær.

Dagmar har kostet 456 millioner kroner

Hittil har forsikringsselskapene fått inn 7.600 skademeldinger etter uværet Dagmar, og de totale erstatningskravene er på 456 millioner kroner. Summen ventes fortsatt å øke.

Finansnæringens fellesorganisasjon (FNO) administrerer Norsk Naturskadepool og har samlet inn tallene fra forsikringsselskapene i Norge.

Torsdag kveld hadde forsikringsselskapene fått inn 7.600 skademeldinger, der hver har en gjennomsnittlig verdi på 60.000 kroner. Til sammen utgjør dette et erstatningsbeløp på 456 millioner kroner.

- Vi venter å få inn enda flere skademeldinger og at erstatningssummen vil øke betydelig. Dette er det høyeste beløpet vi har hatt siden uværet i 1992, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNO til NTB.

Han understreker likevel at 2011 ikke ser ut til å bli noe rekordår.

- I år er den totale erstatningssummen på 1,3 milliarder kroner. Det er mindre enn i 1992, men er det høyeste siden da, opplyser han. (©NTB)

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.