For høye priser fra Telenor Mobil

Post- og teletilsynet krever at Telenor setter ned sine priser fra andre telenett til Telenor Mobils nett med 15 prosent innen 1. september.

Ifølge Aftenposten vil prisreduksjonen få konsekvenser for samtaler fra fast telefon til mobiltelefon, og samtaler mellom NetComs kunder og Telenor Mobils kunder

Det er Telenors dominerende rolle i mobilmarkedet som gjør at selskapet kan pålegges det som kalles for kostnadsorienterte priser, det vil st at selskapet ikke kan ta mer for en tjeneste enn hva det koster å produsere den, foruten at selskapet kan ta en fastsatt fortjeneste.

Nå mener Post- og teletilsynet at samtaler til mobilnettet som eies av Telenor Mobil koster for mye, og ber selskapet om å redusere prisene med 15 prosent med utgangspunkt i listeprisene fra mai. Hvis ikke Telenor Mobil foretar prisjusteringene innen 1. september vil Post- og teletilsynet formelt vedta prissenkningene.

Seniorrådgiver Øystein Hoel i Post- og Teletilsynet, sier til Aftenposten at det er sannsynlig at ferskere tall vil vise at prisene kan reduseres ytterligere. Informasjonssjef i Telenor Mobil, Jo Heldaas sier til avisen at det er uenighet mellom selskapet og Post- og teletilsynet om grunnlaget for prisene, men sier at selskapet vil se nærmere på saken.

Telenor Mobil kan kommentere saken overfor tilsynet fram til 14. august.

Til toppen