Markedet for økonomisystemer og annen ERP-programvare er i stor endring. Prisene presses ned, men ikke hos alle aktører. Det må kundene ha med seg når de skal velge leverandør, påpeker ERP-analytiker Bo Hjort Christensen.
Christensen skal sammen med Siviløkonomforeningen 31. mai og 1. juni avholde konferansen «Moderne ERP-systemer 2005» . Konferansen er en av de tyngste IT-samlingene i Norge. Den rettes mot leverandørene og ERP-kunder.
Christensen, som også er studierektor på BI, har oppdatert sin store statusrapport for det norske ERP-markedet.
Han mener at en av de viktigste endringene i det norske ERP-markedet er de økende forskjellene på hvordan pakkene prises.
Christensen påpeker noen klare endringer:
– Forskjellen øker. I den ene enden av skalaen finner vi nå SAP og Oracle, mens den tredje store internasjonale aktøren i det norske markedet, Microsoft, er på den andre, mener Christensen.
Han forklarer:
– SAP og Oracle er det ene ekstrempunktet i markedet. Du betaler en høy pris og får en helt sinnssvak samlepakke med absolutt alt du trenger av ERP-programvare, mener Christensen. – På denne måten gir SAP og Oracle kundene langt på vei en forsikring mot tilleggsregninger i fremtiden.
Han påpeker at alt for mange aktører fremdeles selger sine løsninger gjennom alt for kompliserte modeller med biter og regler som gjør det vanskelig å regne ut sluttprisen.
Christensen mener at Microsofts Axapta og Navision-tilbud er de verste eksemplene.
– Microsoft tar betalt for hver tilleggsmodul og krever også betaling for volumet av transaksjoner. I tillegg skal de for eksempel ha mer betalt når du legger til flere dimensjoner i kontoplanen eller hvis du skal ha brukere som har menyer med et annet språk, forteller han.
Han mener dette skaper usikkerhet om den endelige prisen.
– Ofte vet man ikke om alt man har behov for og utvider underveis. Det er nesten umulig å regne ut hva Axapta vil koste deg over tid.
– Forskjellige kunder har behov for forkjellige tilbud, mange vil ikke ha alt, svarer Gustav Line, sjef for Microsofts ERP-produkter her i Norge. – For å fange opp noe av dette lanserte vi et komplett fastpristilbud på Navision for et år siden.
Christensen påpeker også et annet usikkerhetsmoment når man skal velge ERP-leverandør som påvirker regnestykket dramatisk.
– Alle krever en oppstartspris og en prosentvis årlig vedlikeholdspris, men hvordan den siste beregnes varierer. Noen leverandører beregner den ut i fra listepris, mens andre lar deg slippe unna med en prosentsats regnet ut fra rabattert, fremforhandlet pris, påpeker han.
Til tross for at prisene har falt i ERP-markedet de siste årene, har noen leverandører, blant annet Intentia satt opp prosentsatsen for den årlige vedlikeholdsavgiften. Bransjestandard er 16-17 prosent, mens Intentia-kunder må ut med 21 prosent.