For ung for Skandinavia og ekteskap

Styreformann Jan Skøien tror DinSide ennå er for ung til å ta skrittet helt ut og etablere seg i de andre skandinaviske landene. Den viktigste jobben for gull.tagg-vinneren er å bli bra i Norge, men på sikt kan det bli både Skandinavia og andre land.

Investor og styreformann i DinSide, Jan Skøien i Micro Holding Invest understreker overfor digi.no at det er et stykke igjen før tjenesten skal erobre nabolandene. ITavisen skrev fredag at DinSide trolig vil bli startet opp i Sverige i løpet av året.

Når den norske tjenesten har vokst seg stor og sterk, skal ikke de skandinaviske grensene stoppe ambisjonene og målene.

- Regner dere med å kopiere norske DinSide til de andre nordiske landene?

- Produktet må justeres for lokale forhold. I Norge er det strøm- og rentekalkulatoren som er mest populær. Renten i Sverige er på 3,5 til 4 prosent, så det er kanskje ikke den som er mest aktuell. Vi skal ikke dra særnorske ting på de andre tjenestene, det er blant annet andre forbruksmønster i de andre nordiske landene, sier Skøien som ikke utelukker samarbeid med andre skandinaviske aktører.

- Vi vil enten gå inn alene eller i samarbeid med lokale aktører. Vi vet at folk ligger og skuler på oss der ute, blant annet har vi hørt at store mediekonsern vil inn på internetttjenester, men er redde for å kannibalisere sine egne produkter. Det er som med ekteskap, det må være forlovelse først. Nå er vi for unge for ekteskap, sier Skøien.

Investor Skøien sier at de ikke har lagt noen tidsplan for ekspanderingen, men bekrefter at det både kan bli Skandinavia og muligheter for ytterligere internasjonale ekspansjon.

- Det er avhengig av hvor langt vi kommer i Norge, og de tingene vi jobber med nå. Vi står ikke rolig, men det er prosjekter jeg ikke kan fortelle om nå. Det vi jobber med kan ta litt tid. Vi har ikke lagt opp noen tidsplan, vi har i første rekke bygget opp Norge, og bygget opp en god distribusjon på produktet. Nå begynner produktet å bli så bra som vi ønsket, og vi var veldig stolte da vi fikk prisen for beste nettsted på gull.taggen, sier Skøien til digi.no.

Å finne de rette menneskene er den viktigste jobben, fremholder Skøien.

- DinSide er 90 prosent menneskene og 10 prosent kapital. Foreløpig har det ikke kommet store konkurrenter med samme konseptet i utlandet, sier Skøien.

- Hvor mye penger trenger dere for å ekspandere?

- Ikke så mye egentlig. Har man først gjort det én gang, er det ikke vanskelig å kopiere konseptet. Men det blir verre å få tak i en god leder. Vi vil ha en lokal leder, og ha lokal distribusjon til å bære produktet ut. Blant annet var avtalen med SOL viktig, med at vi er inne på data og biltjenesten. I tillegg er vi med på ØkotrimNRK . Sånne ting må vi jobbe mer med. Det er klart at det er en kostbar sak å lage javakalkulatorer, men det er også en stor jobb å få de menneskene, sier han.

- Vi har til nå drevet mest med produktutvikling, men nå er det markedsføring. Her må vi også tenke på annet enn ren Internett-markedsføring. De som bruker DinSide, leser også andre medier, sier Skøien.

- Står styret og investorene bak den skandinaviske satsingen?

- Ingen har vært imot det, men det er heller ikke tatt opp som et forslag i styret. Det har ligget i kortene. Å bare tenke på Norge er for snevert. Vi må bli gode her før vi går internasjonalt. Ofte krever sånt dobbelt så lang tid som man tror, sier Skøien.

Til toppen