Forbereder Google Apps på økt konkurranse

Lover mer fleksibilitet, men flere må betale.

Google kunngjorde denne uken kommende endringer i abonnementsvilkårene for selskapets webbaserte kontor- og samarbeidsløsning, Google Apps. Endringene er utvilsomt en forberedelse på økt konkurranse i markedet, ikke minst fra Microsofts Office 365-tjeneste, som foreløpig er tilgjengelig i en betaversjon.

Den viktigste endringen som skal gjøres tilgjengelig innen noen uker, er at kundene heretter skal kunne velge å abonnere for bare en måned om gangen. Til nå har man måtte tegne et abonnement for et år om gangen.

Månedsprisen per bruker er satt til 5 dollar, én dollar mindre enn det Microsoft krever. Denne ordningen, Flexible Plan, skal være særlig egnet for selskaper med stadige behov for å legge til eller fjerne brukere. Google endrer også betalingsbetingelsene, slik at betalingen for nye kunder heretter vil skje ved slutten av hver måned.

Dagens ordning, Annual Plan, vil videreføres. Denne vil fortsatt koste 50 dollar i året per bruker.

Samtidig strammer Google inn på andre områder. Til nå har det vært mulig for bedrifter å benytte en gratisversjon av Google Apps, dersom antallet brukere er maksimalt 50. Denne gratisversjonen har en del svakheter sammenlignet med den betalte tjenesten, blant annet når det gjelder tilgjengelig lagringsplass, support og oppetidsgaranti.

Fra og med den 10. mai vil antallet gratisbrukere begrenses til maksimalt ti, men kun for nye kunder. Eksisterende kunder vil ikke berøres av denne innstrammingen. Det vil heller ikke skoler og andre som benytter Google Apps for Education.

Ifølge PCworld.com har Google Apps tre millioner brukere (Google oppgir selv at det er tre millioner kunder), mens det skal være 30 millioner brukere av Microsofts Office Web Apps og flere millioner brukere av Microsofts Business Productivity Online Standard Suite (BPOS). Det skal være omtrent 100 000 brukere av betaversjonen av Office 365.

Til toppen