Det blir magert med sommerferie for PCTVnet, det norske selskapet som konkurrerer med om å få levere den neste generasjonen Internett-bokser til husstandene i Europa. Selskapet har slitt økonomisk, men digi.no kunne tidligere i våres fortelle at det hadde inngått samarbeid med blant annet Ericsson, Nortel og IBM. (Se tidligere saker under)
Selskapet har sammen med sine partnere i lengre tid jobbet med 8-10 prøveprosjekter i etter hva digi.no erfarer Sverige, England, Tyskland og Frankrike.
- Det er stor grunn til å tro at flere av prøveprosjektene snart blir kommersielle, noe som betyr leveranse av hundretusenvis av bokser, forteller Lars Skorpen Hansen, administrerende direktør i PCTVnet til digi.no. De neste seks til ni månendene trenger vi mye produksjonskapasitet. For å sikre oss at vi ikke må si nei til kontrakter på grunn av leveranseproblemer, er vi kommet til sluttforhandlingene med tre store europeiske fabrikker.
I tillegg holder PCTVnet på å ansatte ny markedsdirektør. Morten Rynning, som i dag innehar denne stillingen, skal bruke mesteparten av sin tid på kontakten med fabrikkene samt være informasjonsanvarlig.
- Hele forretningsmodellen PCTVnet baserer seg på er blitt mer moden i markedet. I USA har vi den senere tid sett en serie lanseringer av Internett-bokser og svært billige PCer i USA som skal selges sammen med Internett-tilgang, sier Skorpen Hansen.
I de prøveprosjektene PCTVnet jobber med planlegger man å gi bort boksen gratis sammen med et internettabonnement. Selskapet har gjennom partnere utviklet versjoner av boksen både for Internett-aksess over vanlige telefonlinjer, strømnett og kabelnett.