Forbruker-bærbar til under 10.000 kroner

Fujitsu Siemens forbereder lanseringen av en bærbar PC til forbrukermarkedet, priset til under 10.000 kroner med moms.

Ifølge tall fra IDC er Fujitsu Siemens det ledende merket på det norske markedet for bærbare PC-er til forbrukere, med en andel på 22,3 prosent mot henholdsvis 14,8 til Toshiba og 12,7 til Hewlett-Packard.

Amilo, som produktfamilien heter, fordeler seg på to hovedserier, Amilo A med AMD-prosessorer og Amilo D med Intel-prosessorer. Utseendemessig og utstyrsmessig er de to seriene svært like, med skjermer på 15 tommer og disker opptil 60 GB.

D-serien er bygget rundt Celeron- og Pentium 4-prosessorene, med klokkefrekvens opptil 2,8 GHz. A-serien holder seg til Mobile Athlon XP og veier jevnt over noe i mindre, gjerne i underkant av tre kilogram, mot 3,6 kg for D-serien.

Vinterens oppdatering av de to seriene innebærer at begge har fått USB 2.0 og Firewire-utganger, samt bedre grafikk.

I forkant av CeBIT forbereder Fujitsu Siemens en ”Entry Level” variant av Amilo, selvfølgelig døpt Amilo EL. Foreløpig er egenskapene oppgitt til Intel Celeron-prosessorer opptil 2,0 GHz, 14 tommers skjerm, integrert kombodrev, tre USB 2.0-tganger, Firewire-utgang og S-Video-utgang, samt Windows XP Home. Vekten skal være så vidt under tre kilogram.,

Produktsjef Svein Erik Hansenforsikrer at prispunktet i de store kjedene vil ligge under 10.000 kroner, inkludert mva. Han understreker at det dreier seg om en komplett PC, godt egnet til å erstatte bordmodeller til brukere som framfor alt er interessert i vanlige kontorapplikasjoner og Internett-tjenester.

- Det er ikke maskinen du drar med deg overalt du ferdes, men heller beregnet på å tas med til hytta eller ved hyppige skifting av arbeidsplasser. Det skyldes ikke bare vekten på tre kilo, men også at maskinen ikke har den samme robuste konstruksjonen som dem beregnet på yrkesbruk.

Til toppen