TELEKOM

Forbruker-smekk til mobilselskap

Villeder kundene, mener Forbrukerombudet.

Forbrukerombud Gry Nergård er ikke nådig med Netcom og Talkmore.
Forbrukerombud Gry Nergård er ikke nådig med Netcom og Talkmore. Bilde: Forbrukerombudet
7. mai 2013 - 14:53

Oslo (NTB): Forbrukerombudet mener både NetCom og Talkmore villeder sine mobilkunder når de reklamerer for såkalte kostnadsfrie abonnementer.

– Dette er villedende reklame som bryter klart med markedsføringsloven, sier forbrukerombud Gry Nergård.

2. mai lanserte NetCom sitt «Smart»-abonnement med påstanden «Nå koster det ingenting å si det du har på hjertet», selv om det koster minimum 199 kroner per måned.

– Det er villedende å påstå at noe er gratis eller kostnadsfritt, når kunden må betale for å kunne benytte seg av tilbudet. Slike utsagn kan lett overskygge øvrige opplysninger som er av betydning for forbrukernes valg av abonnement, sier Nergård.

Ombudet har nå sendt brev til NetCom hvor det bes om at de endrer markedsføringen sin.

Også Talkmore markedsførte sitt «alt i ett»-abonnement med at det var gratis å ringe til andre kunder av Talkmore, mens denne tjenesten i realiteten også koster minimum 199 kroner per måned.

Etter påtrykk fra Forbrukerombudet har Talkmore sagt at de nå skal endre markedsføringen av produktet. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra