Forbrukere er over halve markedet for brikker

Målt i verdi, er forbrukere blitt det viktigste markedet for dem som lager elektroniske komponenter.

Den amerikanske bransjeorganisasjonen for produsenter av elektroniske komponenter som minnebrikker og prosessorer, Semiconductor Industry Association (SIA), har utgitt en prognose på hvordan markedet vil utvikle seg de nærmeste årene.

Fra 2005 til 2006 ser SIA for seg en økning på 9,4 prosent fra 227,5 milliarder dollar til 248,8 milliarder.

Deretter tror SIA på en vekst på 10 prosent i 2007, 10,8 prosent i 2008 og 5,8 prosent i 2009. Det innebærer en samlet omsetning på 321 milliarder dollar i 2009.

Ifølge SIA opplever brikkebransjen en grunnleggende forandring i år. Målt i verdi, er forbrukere blitt det viktigste markedet, og er samtidig det segmentet som vokser raskest. Fra i hovedsak å bidra til produksjonsutstyr, går brikker flest til direkte forbruk.

SIA-sjef George Scalise forteller at typiske forbruksvarer som kameraer, tv-er og MP3-spillere står for hver femte dollar som brukes på elektroniske komponenter. Mobiltelefoner til forbrukermarkedet står for enda 20 prosent.

– Legger man til forbrukerkjøp av biler, PC-er og annen elektronikk, kommer det klart fram at forbrukere står for over halvparten av all omsetningen av halvledere, sa Scalise.

Det elektroniske apparatet som betyr mest for salget av elektroniske komponenter, er fortsatt PC-er. På andre plass kommer mobiltelefoner. SIA antar at det vil bli solgt over en milliard mobiltelefoner i 2006, 20 prosent flere enn i fjor. I gjennomsnitt utgjør hver mobiltelefon 41 dollar i omsetning for leverandører av elektroniske komponenter.

Scalise understreket at forbrukermarkedet ikke bare er bransjens største inntektskilde, det er også stadig viktigere som pådriver av teknologisk utvikling.

Han trakk fram PC-er som et eksempel.

– De kraftigste og dyreste PC-ene på markedet i dag er ikke beregnet på bruk i bedrifter, men på spillentusiaster som krever toppkvalitet på lyd og grafikk. Dette krever igjen svært høy ytelse på mikroprosessorer, grafikkprosessorer og store mengder av de raskeste minnebrikkene som kan leveres.

Også andre forbrukersegmenter krever stadig mer av de elektroniske komponentene. Mobiltelefoner blir jevnt over mer avanserte, ikke bare i den rike delen av verden.

– I Kina har nesten 90 prosent av alle mobiltelefoner fargeskjerm, mens mer enn 60 prosent har kamera, og rundt halvparten kan spille musikk i MP3-format, sa Scalise.

Det SIA framhever, at forbrukeren er blitt toneangivende for hele IT-bransjen, har vært et sentralt budskap også fra analyseselskapet Gartner det siste året.

    Les også:

Til toppen